Tarmbakterier elsker chokolade - og gavner hjertet
Mørk chokolade skulle være godt for hjertet. Nu tror forskerne, at de ved hvorfor.

Et hold forskere har nu fundet ud af, hvorfor mørk chokolade er så sundt - vores tarm elsker det. (Foto: Colourbox)

Chokoladeforskere har længe kunne glæde sig over rapporter fra forskningens verden:

Kakao er ikke bare godt for ganen, men det ser også ud til at være godt for hjertet. Forskellige studier har peget i retning af, at man kan sænke sit blodtryk og få en bedre fedtprofil i blodet, hvis man spiser mørk chokolade. Desuden er godterne forbundet med en lavere risiko for hjertekarsygdomme.

I 2012 konkluderede et australsk studie, at et dagligt indtag af mørk chokolade faktisk kunne være et effektivt tiltag for at forebygge hjertesygdomme hos mennesker med metabolisk syndrom.

Og nu tror et nyt team af kakaoforskere altså, at de er kommet nærmere en årsagsforklaring. Det viser sig nemlig, at det ikke kun er mennesker, der elsker chokolade, det samme gør visse indbyggere i vores tarme.

De smæsker chokoladen i sig og forvandler nogle af kakaostofferne til forbindelser, der dæmper betændelse, der er farlig for hjertet, i kroppen.

Forskningen blev præsenteret på det årlige møde i American Chemical Society, marts 2014.

Forskerne brugte en kunstig tarm

Forskerne fra Louisiana State University har undersøgt kakaoens virkning ved at føre flere typer af chokoladepulver til en kunstig tarm, som de har lavet af en række forsøgsglas, der efterligner det menneskelige fordøjelsessystem.

I den kunstige tarm blev mange af stofferne i chokoladen nedbrudt, som de bliver i en almindelig tarm. Til sidst sad forskerteamet tilbage med stoffer, som kroppen ikke selv er i stand til at fordøje. De blev så dumpet hos et hold normale tarmbakterier.

Og det var altså her det skete. Bifidobakterier og andre gode bakterier begyndte at gære stofferne, der var tilovers fra chokoladen. I denne proces dannede de mindre molekyler, som kan optages af kroppen.

Disse stoffer ser ud til at modvirke betændelsestilstande i kroppen, mener forskerne.

Chokolade skal laves som kosttilskud

Når disse forbindelser absorberes af kroppen, dæmper de betændelser i hjertevævet, hvormed de reducerer risikoen for sygdom på længere sigt, fastslår forsker John Finley i en pressemeddelelse.

I forskningsrapportens sammenfatning står der imidlertid blot, at bakteriegæringen kan være en forklaring på nogle af de sundhedsfremmende egenskaber i kakao. Så sidste konklusion er vel næppe draget, hverken om hvor sund chokoladen faktisk er, eller hvordan den virker i kroppen.

Men John Finley og kollegaerne fantaserer ikke desto mindre om, at industrien nu kan begynde at udvikle et slags kosttilskud af stoffer fra chokolade og andre ingredienser, der fremmer væksten af nyttige bakterier i vores tarme.

Det kan sikkert blive en indbringende forretning. På den anden side kan det måske være en ide at se, hvordan det er gået med en del andre forsøg på at koncentrere antioxidanter og andre antageligt sundhedsfremmende stoffer i kosttilskud.

Ud fra et forbrugerperspektiv kan man jo også spørge sig selv om, hvad disse forskere egentlig tænker på. Her har de altså opdaget, at noget ganske almindeligt slik viser sig at være forebyggende medicin. Og det første, de tænker på, er at forvandle det hele til et tilskud?