Ny viden om 'selvmordsceller' giver håb om bedre kræftbehandling
Ikke alle får kræft, og de, der gør, er som regel oppe i årene. Det skyldes blandt andet vores egne forsvarsmekanismer, som i et nyt forskningsprojekt har vist sig at være mere avancerede end som så.

Kroppen har to naturlige forsvarsmekanismer mod kræft. Den ene er immunforsvaret, og den anden er cellens eget kontrolsystem. En celle kan begå selvmord, hvis den er ved at udvikle sig til kræft. Her ses lymfocytter, der udgør en del af immunforsvaret, i angreb på en kræftcelle. (Foto: Shutterstock)

Heldigvis går vi ikke alle rundt med store ondartede kræftknuder i kroppen.

Det skyldes blandt andet kroppens eget forsvarssystem, som kan holde skumle celler i skak og endda tvinge dem til at begå selvmord.

To nye forskningsprojekter fra Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning kan nu kaste lys over lidt mere i mysteriet om, hvordan disse naturlige kræftbarrierer fungerer.

Mere præcist fandt forskerne et særligt hierarki mellem to signaler, som udgør et led i kæden til at få et en syg celle til at gå i stå.

»Det har vist sig, at cellens egne anti-cancer barrierer er mere avancerede, end vi troede, og det kan vi måske udnytte til mere effektiv behandling,« siger Jiri Bartek, der er forskningsleder på afdelingen for genomintegritet ved Center for Kræftforskning.

To barrierer mod kræft

Kroppen har to primære forsvarsmekanismer mod kræft.

1. Immunforsvaret, hvor særligt indrettede celler angriber kræftceller.

2. Cellens selvkontrol. Noget inde i cellen opdager, at den selv er syg og på vej til at blive en kræftcelle på grund af mutationer i cellekernens DNA. Den standser sin vækst eller begår selvmord.

»De er en del af grunden til, at vi ikke alle sammen dør af kræft som børn. Der er hele tiden celler, der kunne udvikle sig til kræft, som bliver standset – enten ved at cellen begår selvmord eller ved, at celledelingen bliver blokeret på ubestemt tid,« forklarer Jiri Bartek.

Kræftceller mangler social føling

Når man udvikler kræft, betyder det, at cellen deler sig uhæmmet og breder sig ind i det omkringliggende væv.

Den er blevet ’asocial’ og er holdt op med at lytte til de andre cellers signaler. Det skyldes skader i arvemassen.

»Kræft er jo en overproduktion af nye celler. Hvis man for eksempel har slået sig, er det rigtig smart, at cellerne deler sig og reparerer det beskadigede område, men hvis det ikke stopper igen, får man problemer,« forklarer Jiri Bartek.