Mennesker kan måske gro nye tænder
Forskning i alligatorers imponerende tandsæt giver håb om, mennesker fremover også vil kunne udvikle mere end ét tandsæt.

Alligatortænder er så god en opfindelse, at forskerne studerer dem, så også mennesker kan lukrere på det. (Foto: Colourbox)

Amerikanske alligatorer kan få op til 50 sæt nye tænder. Forskere fra Kina, Taiwan og USA har studeret, hvordan dette går til.

De mener, at det er muligt, at også mennesker i fremtiden kan få nye tænder, når de gamle bliver slidt, løsnes eller må trækkes ud.

Tre stadier af tænder

Nede i alligatorens gummer findes nye tænder under hinanden i forskellige udviklingstrin.

Før-start-stadiet er det første trin på vej mod en ny tand. På det tidspunkt er den udvoksede tand fortsat i brug. Men under denne tand er en ny tand under opbygning.

I det næste stadie, startstadiet, er den nye tand i gang med at presse den gamle ud. Rødderne på den gamle forsvinder, så tanden lettere kan udstødes.

I det tredje stadie, vækststadiet, er den gamle tand kun en skygge af sig selv. Den nye tand er i gang med at trænge frem.

Tænderne udvikles tidligt i graviditeten

Men i vækststadiet sker der noget under den nye tand. Her ligger måske hemmeligheden bag alligatorens mange tandsæt og håbet om nye tandsæt også for mennesker.

Under den nye tand er der nemlig den allerførste kim til endnu en ny tand. Endnu er den kun en samling stamceller i et slags bindevæv, som kaldes dental lamina.

Computertomografi af de tre stadier i udviklingen af aligatortænder. Blå tand (f): Fuldt udviklet, funktionel tand. Gul tand (r/r1): Ny erstatningstand. Rød tand (r2): Den yngste tand. (Foto: Ping Wu et.al, farvelagt af forskning.no)

Dental lamina findes også hos mennesker og andre pattedyr. Hos menneskefostre er dental lamina det første tegn på, at tænderne udvikles. Det sker omkring uge seks i graviditeten.

Men når menneskebarnet har tabt mælketænderne, forsvinder størstedelen af dental lamina.

Signalproteiner kan stimulere nye tænder

Forskerne har undersøgt alligatorer for at finde ud af, hvordan stamcellerne i dental lamina bliver stimuleret til fortsat at lave nye tænder.

De har fundet ud af, at mekanismen stimuleres af en type protein, beta-catenin. Dette protein deltager i signaler, der tænder bestemte gener, blandt andet stamceller.

Mekanismen er kompliceret, og forskerne forstår endnu ikke alt, hvad der sker. Men de har foretaget forsøg, der viser, at disse proteinsignaler kan stimulere nydannelse af tænder.

Håber at kunne overdrage viden til mennesker

Derfor håber de, at det kan blive muligt at forstå, hvordan alligatoren til stadighed får nye generationer af tænder. De håber også, at mennesker kan drage nytte af den viden.

»Videnskaben vil gøre det muligt for os at […] vække latente stamceller i resterne af dental lamina og genstarte en normal fornyelsesproces hos voksne mennesker, som har mistet tænder,« skriver forskerne i fagartiklen, som er publicerettidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences.