Hiphop-sang kan have reduceret antallet af selvmord i USA, indikerer nyt studie
Rapper Logic Sang Selvmord Færre antal

Sangen '1-800-273-8255' af den amerikanske rapper Logic, der handler om en person, som går med selvmordstanker, men får det bedre efter at have ringet til den amerikanske udgave af 'Livslinien', har muligvis fået flere personer til at ringe for at få hjælp. (Foto: Julio Enriquez/CC BY 2.0).

Sangen '1-800-273-8255' af den amerikanske rapper Logic, der handler om en person, som går med selvmordstanker, men får det bedre efter at have ringet til den amerikanske udgave af 'Livslinien', har muligvis fået flere personer til at ringe for at få hjælp. (Foto: Julio Enriquez/CC BY 2.0).

Kilde: 
14 december 2021

Kan en sang være med til at reducere antallet af selvmord?

I april 2017 udgav den amerikanske rapper Logic sangen ’1-800-273-8255’.

Sangtitlen er telefonnummeret til den amerikanske udgave af Livslinien, som mennesker med selvmordstanker kan ringe til.

Hvis du er i krise eller har tanker om selvmord

Den humanitære organisation Livslinien giver anonym rådgivning til selvmordstruede, deres pårørende og efterlad­te. 

Du kan ringe til Livslinien på telefon 70 201 201 alle årets dage fra kl. 11-05, eller du kan skrive til Livsliniens netrådgivning skrivdet.dk.

Du kan også bruge Livsliniens chatrådgivning

Sangen i sig selv handler om en person, der går med selvmordstanker, men oplever et positivt vendepunkt i sit liv efter at have ringet til ’The US National Suicide Prevention Lifeline’.

I juleudgaven af tidsskriftet The BMJ skriver forskere i et studie, at antallet af telefonopkald til den amerikanske livslinie steg efter udgivelsen af sangen, der fik stor opmærksomhed i USA og nåede tredjepladsen på den amerikanske Billboard-hitliste.

Rapperen optrådte også med sangen ved flere store shows såsom 2017 MTV Music Awards og Grammy Awards i 2018, som er nogle af de største musikshows i USA.

Udfra aktiviteten på Twitter har forskere analyseret sig frem til, hvornår sangen var mest populær og omtalt, og den periode har de sammenlignet med antallet af opkald til den amerikanske livslinie.

Over de 34 dage, hvor forskerne vurderede at sangen var mest populær, steg antallet af opkald til ’The National Suicide Prevention Lifeline’ med 9.915, hvilket svarer til en stigning på 6,9 procent mere end det forventede antal.

Over den samme periode faldt antallet af selvmord i USA med 245, hvilket var 5,5 procent under det forventede estimat.

Da det er et observationsstudie, er det vigtigt at understrege, at man ikke bevise, at der er en årsagssammenhæng mellem udgivelsen af sangen og antallet af selvmord, men der er en korrelation.

Det kan du læse mere om i artiklen ’Korrelation eller kausalitet: Hvornår er der en årsagssammenhæng?’.

Herunder kan du høre sangen '1-800-273-8255' af Logic:

(Video: Logic).

Samtidig påpeger forskerne, at man ikke har undersøgt korrelationerne mellem sangen og antallet af selvmord uden for perioden på de 34 dage.

Desuden fortæller forskerne, at data fra sociale medier som Twitter formentlig ikke fortæller, hvor meget sangen egentlig er blevet hørt.

Hvis medierne er mere positive

Ifølge forskerne bag studiet skiller observationerne sig ud, da det er sjældent, at historier om personer, der klarer sig succesfuldt gennem perioder med selvmordstanker, når ud til medierne.

Der er gennem det seneste århundrede lavet meget forskning om effekten af medier, der skriver om selvmord.

I 1974 viste et af de tidligste studier på området, som den amerikanske sociolog David P. Philips stod bag, at der var en mulig sammenhæng mellem historier om selvmord i britiske og amerikanske aviser fra 1947-1968 og en stigende selvmordsrate.

Fænomenet blev kaldt ’Werther-effekten’ og er opkaldt efter hovedpersonen fra romanen ’Den unge Werthers lidelser’ – skrevet af den tyske digter og forfatter Johann Wolfgang Goethe i 1774.

Juletidsskrift

Tidsskriftet BMJ udkommer hvert år i en speciel december-version, hvor studierne er noget anderledes, end de plejer at være. 

Studierne er dog stadigvæk blevet peer-reviewed (fagfællebedømt), og er lige så virkelige som de forskningsprojekter, der ellers bliver omtalt i BMJ.

Her er to andre historier fra årets juletidsskrift:

I den positive ende af skalaen taler man om ’Papageno-effekten’. Effekten er opkaldt efter fuglefængeren Papageno i Mozarts opera ’Tryllefløjten’, hvor han overvejer selvmord, men ender med at komme fra ideen.

Du kan læse mere om, hvorfor medier skal tænke sig godt om, hvordan de skriver om selvmord her.

Forskerne mener, at studiet understreger, at musik- og underholdningsindustrien har potentialet til at fortælle indflydelsesrige historier om at søge hjælp, der kan få gennemslagskraft blandt et bredt publikum – der igen efterlader et tydeligt aftryk på de sociale medier.

Historierne er ikke med til at påvirke folk til potentielt at gøre skade på sig selv, men i stedet opfordrer de folk til at håndtere deres livskrise.

»Interventioner, der følger disse principper, kan være med til at skabe en adfærdsændring, hvor man i højere grad søger hjælp og undgår selvmord,« skriver forskerne i en pressemeddelelse.

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.