Lovende forsøg med celler: Forskere udvikler test, der kan afsløre kræft på 10 minutter
Kilde:
05 december 2018

En ny test kan tilsyneladende spore kræft direkte i en persons blodbane, og den kan gøre det på bare 10 minutter.

Testen er stadig under udvikling, men forskerne bag håber, at den på sigt kan blive brugt i den tidligste diagnosticering af kræft. Det skriver The Guardian.

»En kæmpe fordel ved metoden er, at den er rigtig billig og ekstremt simpel at udføre, så den kan med lethed bringes i anvendelse i praksis,« siger Laura Carrascosa, forsker ved University of Queensland.

Indtil videre kan testen ikke vise, hvilken slags kræft eller hvilket stadie der er tale om, men når den påviser, at der er kræftceller til stede, kan man gå i gang med en mere specifik udredning af patienten.

Forskerne fra University of Queensland har opdaget, at rask og kræftramt DNA opfører sig forskelligt, når det kommer i kontakt med metaloverflader:

• Raske celler har såkaldte methyl-grupper forbundet til deres DNA, for at sikre at cellerne fungerer
  • Disse kan dæmpe gener, der ikke er brug for, og omvendt 'skrue op' for andre gener
  • I kræftceller er mønsteret af methyl-grupper blevet 'overtaget', så der kun er skruet op for gener, som styrker kræftcellernes trivsel

DNA i raske celler er med andre ord fyldt med methyl-grupper - DNA i kræftceller er ikke.

Testen går ud på at tilføre DNA til vand, der er tilsat mikroskopiske guld-nanopartikler, hvilket giver det en lyserød farve.

• Når man tilsætter kræftceller, vil de klæbe til nanopartiklerne, og farven forbliver lyserød
  • Raske celler vil reagere anderledes med nanopartiklerne og farve vandet blåt

De første undersøgelser, der er baseret på test af 200 humane cancerprøver og sundt DNA, viser, at metoden virker i 90 ud af 100 tilfælde - og at den rammer rigtigt, selvom der er meget lidt kræftramt DNA til stede.

Forskerne har gjort brug af det afgørende methyl-princip i forsøg med bryst-, prostata-, tarm- og lymfekræft.

Næste skridt er at lave kliniske forsøg med patienter, der lider af andre kræftformer, end dem de hidtil har testet.

Studiet er udgivet i Nature Communications.