Laboratorieforsøg: Solbadning hver anden dag frem for dagligt giver bedre kulør
Kilde:
26 oktober 2018

Hvis du bruger alle dine feriedage på at ligge og svede i solen i jagten på en god 'tan', så gør du det, ifølge et nyt studie, helt forkert.

Din huds pigmenteringsproces har nemlig en naturlig cyklus på omkring 48 timer, skriver forskere fra Tel Aviv University i Israel, og derfor kan det bedre betale sig at solbade hveranden dag - både for din skønheds og din sundheds skyld. Det skriver The Telegraph

Pigmenteringsprocessen er til for at beskytte huden mod Solens farlige stråler, og når huden udsættes for sol hver dag, karambolerer det med processen, lyder konklusionen.

Huden reagerer på sollys på to måder:
  1. Efter blot sekunders eksponering begynder den at reparere skader ved at danne et tykt lag af celler, der kan beskytte underhuden.
  2. Efterfølgende producerer den pigmentstoffet melanin, der farver huden og fungerer som en slags naturlig solbeskyttelse i hud, øjne og hår.
Melaninprocessen er timer, eller i nogle tilfælde dage, om at gå i gang. Det så forskerne, da de i laboratoriet udsatte mus og hudceller fra mennesker for ultraviolet stråling (se faktaboks), henholdvis hver dag, hveranden dag og hver tredje dag.
Hvad er UV-stråling?

Solen udsender flere typer stråling - nogle er synlige, og andre er usynlige.

Den ultraviolette stråling (UV-stråling) fra Solen, der ikke kan ses, kan give kræft i blandt andet hud, øjne og læber.

De to former for UV-stråling, som vi bliver udsat for, når vi eksempelvis solbader, er:

UVA-stråling, der kan farve men også ødelægge og medføre ældning af huden.

UVB-stråling, der giver solbrændthed men kan også give dig en solskoldning.

Kilde: Kræftens Bekæmpelse

Løbende målte de på mængden af produceret melanin og fandt, at en 48-timers cyklus gav den mørkeste farvning af huden og samtidig gjorde mindst skade.

De menneskeceller, der blev udsat for UV-stråling hver dag, blev kun halvt så solbrændte, som celler, der blev udsat for strålingen hveranden dag.

Det er dog værd at bemærke, at resultaterne er blevet til ved kunstige forhold i laboratoriet. Forskerne har altså ikke undersøgt mennesker, der rent faktisk har opholdt sig i solen.

Det store spørgsmål for forskerne er nu, hvorfor mennesket, der i en fjern fortid blev udsat for sol dagligt, har udviklet lige netop en 48-timers cyklus.

Forskerne tror desuden, at udviklingen begyndte, da mennesket mistede sin kraftige kropsbehåring.

Studiet er publiceret i Molecular Cell.