Indledende forsøg: Blodprøve kan afsløre tilbagefald af tarmkræft
Forskere håber, at de ved at spore kræft-DNA i blodet kan hjælpe kræftsyge tidligere.

Fritflydende DNA fra kræftceller i blod kan afsløre, om en kræftpatient vil få tilbagefald ifølge nyt studie. (Illustration: Shutterstock)

Tarmkræft er en af de mest udbredte kræftformer i Danmark. Næsten alle med sygdommen bliver opereret, men 25-30 procent har tilbagefald og får kræft igen efter operationen.

Har man først fået tilbagefald er overlevelsesraten lav, og under 10 procent af patienterne er i live efter 5 år.

I dag er det ikke muligt at vurdere risikoen for tilbagefald med særlig stor nøjagtighed, og derfor får mange mennesker tilbudt belastende kemoterapi for en sikkerheds skyld, selvom de måske ikke behøver det.

Samtidig bliver tilbagefald ofte først opdaget, når kræften har vokset sig stor.

Begge dele forsøger danske forskere dog at lave om på nu.

»Vi har udviklet en metode der kan finde DNA fra kræft i blodprøver, og vi har tidligere vist, at der kun er kræft-DNA i blodet, hvis der også er kræftceller i kroppen. Vores nye studie viser, at finder man kræft-DNA i patientens blod efter operationen, er det et meget stærk markør for at patienten vil udvikle tilbagefald, og det kan forhåbentlig komme til at betyde, at færre patienter overbehandles i fremtiden,« siger professor på Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet og Molekylær Medicinsk Afdeling på Aarhus Universitetshospital, Claus Lindbjerg Andersen til Videnskab.dk.

Han er seniorforfatter på et nyt studie netop udgivet i det anerkendte tidsskrift JAMA Oncology.

LÆS OGSÅ: Tidlige forsøg: Dansk blodprøve opdager stort set alle typer kræft

Tilbagefald ved tarmkræft

Fire ud af fem patienter med tarmkræft bliver opereret med sigte på at blive helbredt. På trods af operationen får 25-30 procent tilbagefald.

Derfor giver man i dag yderligere behandling, i form af kemoterapi, til de patienter hvis tumorer har spredt sig til de lokale lymfeknuder i det stykke tarm, der fjernes ved operationen.

Spredning til lymfeknuderne i tarmen er forbundet med øget risiko for, at der også er spredning til områder uden for tarmen og dermed tilbagefald.

Det er dog ikke en særligt nøjagtig markør. Kun ca. 30% af patienterne med spredning til lymfeknuderne får tilbagefald. Hos langt de fleste (op til 70%) har sygdommen altså ikke spredt sig udenfor det stykke tarm, som blev fjernet ved operationen. Udfordringen er at man kun ved at risikoen er øget, men ikke præcist hvem der vil få tilbagefald. Derfor får hele gruppen i dag kemoterapi for en sikkerheds skyld.

(Kilde: Hans Jørgen Nielsen / Claus Lindbjerg Andersen)

Indledende forsøg viser 100 procent succesrate for blodprøver

I det nye studie har forskere fulgt 125 patienter med tarmkræft siden de blev opereret i 2014 og frem til år 2018.

Hver tredje måned har de fået taget blodprøver, og resultaterne har vist, at målinger af såkaldt ‘fritflydende kræft-DNA’ i blodet har kunnet forudsige patienternes risiko for tilbagefald med en succesrate på hele 100 procent.

»Tidligere studier har vist, at når kræftceller fra solide tumorer dør, kan det ske at noget af deres DNA kommer ud i blodet. Den viden har vi udnyttet. Ved at gen-sekventere DNA fra patientens tumor finder vi de mutationer, som karakteriserer kræftcellernes DNA. Mutationerne findes kun i kræftcellerne, og ikke i patientens raske celler. Derfor kan vi bruge mutationerne til at undersøge, om der er kræft-DNA i blodet,,« siger Claus Lindebjerg Andersen.

Det er altså en individuelt tilpasset metode, hvor DNA fra patientens tumor gen-sekventeres, og forskerne finder frem til 16 mutationer i tumorens DNA, som de herefter kan lede efter i patientens blodprøver.

»Finder man mutationerne i blodet er det et stærkt tegn på, at der stadig er kræftceller i kroppen, fordi chancen for at netop de samme 16 mutationer også skulle opstå et andet sted i kroppen er forsvindende lille. At det netop er 16 mutationer, vi undersøger, skyldes, at tidligere studier har vist, at det giver en sikker undersøgelse, som ikke er påvirket af tilfældigheder,« siger Claus Lindbjerg Andersen.

Hos alle patienter, hvor der i blodet blev fundet muteret DNA efter operationen, udviklede patienterne også tilbagefald i løbet af studiet.