Faste har mange gavnlige sundhedseffekter
Kilde:
12 juni 2014

KORT NYT FRA UDLANDET:

Amerikanske forskere har undersøgt sundhedseffekten af at faste, og konklusionen er noget overraskende. Det er faktisk sundt at faste to-fire dage om året, da det får kroppen til at rydde den oplagrede glukose, fedt og affaldsstoffet Ketoner. Samtidig bliver hvide blodlegemer og gamle, skadede celler fortætret. Det skriver jp.dk.

En årlig faste kan ifølge forskerne også mindske risikoen for at få kræft, da det bekæmper et hormon, som forøger risikoen for tumorvækst. Og som om det ikke var nok, bekæmper en årlig faste også enzymet PKA, der knyttes til kroppens aldringsproces. Valter longo, en af studiets bidragsydere, er meget overrasket over resultatet.

»Vi kunne ikke have forudset, at en længerevarende faste ville have en så bemærkelsesværdig effekt,« siger biologiprofessor, Valter Longo, fra USC til tidsskriftet Cell Stem Cell.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Cell Stem Cell