Eksperter klager over ernæringsprogram på DR
Kilde: 
16 oktober 2013

NYT FRA DANSKE MEDIER:

I en række programmer, der i øjeblikket vises på DR, går ernæringsekspert Christian Bitz og journalist Mette Frisk i kødet på myter om sundheden i vores fødevarer.

Men programmerne 'Bitz og Frisk' vildleder seerne, mener en gruppe ernæringsforskere og -formidlere. I et brev til DR, som Videnskab.dk har modtaget en kopi af, klager de otte forskere over, at programmerne »går direkte imod nye evidensbaserede kostråd«. 

Klagen tager udgangspunkt i et program om fedtsstoffer, hvor konklusionen var, at smør og Kærgården er det sunde valg. Men det er forkert, skriver forskerne:

»Seerne af programmet efterlades med det indtryk, at smør og Kærgården er de sunde valg af fedtstoffer, hvilket de facto er ukorrekt. Og hertil kommer, at programmet i sin ”analyse” meget bevidst kun inddrager hårde margariner – og udelader de bløde og flydende margariner med et højt indhold af umættet fedt, som de nye danske og nordiske kostråd netop anbefaler - i stedet for smør og Kærgården. Og det må siges at være både fatalt og uetisk.«

DR afviser kritikken: 'vi konkluderer ikke'

Eksperterne, der blandt andre tæller afdelingschef Gitte Gross fra DTU Fødevareinstituttet og cand.scient. i human ernæring Per Brændgaard, påpeger også fejl i programmer, der sammenlignede juice med sodavand og dåsemakrel med frisk makrel.

»Som ernæringsprofessionelle mener vi, at det er meget problematisk, at DR som Public Service medie sender indslag, som både forvirrer og vildleder jeres seere,« konkluderer de.

Men DR afviser kritikken:

»Vi har lavet et åbent, nysgerigt og nuanceret format. Programmet går ikke ud og siger til folk, hvordan de bør leve, og hvad de bør spise. Vi konkluderer ikke, og vi påstår heller ikke, at vi har evigtgyldige svar hugget i sten«, siger redaktionschef Sandy French til Politiken, og tilføjer:

»Vores ambition er ikke at lave meget teknisk tunge programmer til en lille del af befolkningen, der beskæftiger sig med kemi. Vi vil gerne nå ud til mange, afprøve nogle myter og skabe nogle aha-oplevelser til os alle sammen.«

phy

Læs også:

 

 

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.