Fiskeolie eller dåsemakrel. Hvor får jeg mest omega-3?
Er det sundest at droppe fiskeoliekapslerne og i stedet spise en dåse makrel i tomat? Vi søger et svar.

Indholdet af omega-3 varierer meget i fiskeoliekapsler. (Foto: Colourbox)

 

Mange danskere sluger hver dag kapsler med fiskeolie.

De små gule gelatinepiller indeholder nemlig sunde omega-3-fedtsyrer, der blandt andet er gode for kolesteroltallet.

Men er de dyre fiskeoliekapsler i virkeligheden bare penge ud af vinduet? Er det bedre at spise en dåse makrel i tomat?

Vores læser Ole Jørgensen har spekuleret på, hvordan man får mest omega-3.

»Hvad indeholder mest omega-3? En dåsemakrel á 125 gram - eller 3 piller fiskeolie á 500 milligram?« spørger Ole Jørgensen.

Forskelligt indhold fra kapsel til kapsel

Et godt spørgsmål, som kræver svar fra en ekspert på området.

Charlotte Jacobsen, der er seniorforsker ved DTU Fødevareinstituttet, forsker netop i fiskeolie.

Hun fortæller, at fiskeoliekapslernes indhold af omega-3 varierer rigtigt meget.

»I nogle kapsler er indholdet koncentreret, og de indeholder 70-80 procent omega-3. Andre indeholder meget mindre,« siger Charlotte Jacobsen.

Men det er faktisk muligt at regne et svar ud til Ole Jørgensen.

Fiskeolie indeholder to vigtige fedtsyrer

Charlotte Jacobsen fortæller, at fisk indeholder to vigtige omega-3-fedtsyrer. Nemlig fedtsyrerne EPA og DHA.

Det er indholdet af dem, forskerne måler, når de skal fastslå hvor meget omega-3, der er i et fiskeprodukt.

Det er nok de færreste, der kan spise en hel dåse makrel i tomat pr. dag. Og så kan kapsler med fiskeolie være en løsning. (Foto: Colourbox)

»Ifølge Fødevaredatabasen indeholder makrel i tomat i alt  ca. 3,1 gram EPA og DHA pr. 100 gram. 125 g dåsemakrel indeholder altså knap fire gram EPA og DHA,« siger Charlotte Jacobsen.

 

Mest gavnlig fedtsyre i makrel i tomat

 De fire gram er væsentligt mere, end man kan få ved at sluge tre kapsler med fiskeolie.

»Også selv hvis kapslen indeholder 600 milligram EPA og DHA, som var det maksimale, vi fandt i en lille undersøgelse, vi lavede,« fortæller Charlotte Jacobsen.

Hun mener, at der findes kapsler, som indeholder 700 milligram EPA og DHA. Men selv 2-3 af dem vil i sidste ende give dig mindre EPA og DHA, end hvis du spiser en dåse makrel i tomat.

 

Fisk er bare sundest

Samtidig får man en masse ekstra ud af at vælge makrellen i stedet for pillerne.

»Det er sundest at spise fisk, fordi det indeholder flere gode ting end omega-3.«

»Makrel indeholder blandt andet også vitamin D, sundt protein og selin. Så på den måde er det sundere.«

»Men taler vi alene om sundhedseffekten fra omega-3, er det lige meget, om du får den fra kapsler eller fisk,« fortæller Charlotte Jacobsen.

 

Sammenligningen er lidt uretfærdig

Hun bemærker dog, at det er de færreste mennesker, som dag ud og dag ind vil indtage en dåse makrel.

Så sammenligningen er ikke helt retfærdig. ’Kapselspiserne’ har formentlig et konstant dagligt indtag af EPA og DHA i modsætning til ’makrelspiserne’.

Spørg Videnskaben takker Charlotte Jacobsen for det grundige svar. Og vi takker Ole Jørgensen for, at han undrede sig og sendte os sit spørgsmål. Vi kvitterer med en rød videnskab.dk-T-shirt.

Hvis du også går og spekulerer på et eller andet, som videnskaben kan have et svar på, kan du sende en mail til redaktionen@videnskab.dk. Eller brug spørgefunktionen her på siden.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.