Hvad betyder det for naturen, at man for eksempel ændrer landbrugsstøtten, bruger andre sprøjtemidler på markerne eller bygger en motorvej? De spørgsmål har forskerne hidtil manglet brugbare redskaber til at besvare uden tidskrævende og dyrt feltarbejde.
Men fremover bliver det lettere. Baseret på virkelighedens verden har forskere fra Aarhus Universitet lavet en avanceret computermodel, der faktisk gør det muligt at simulere forskellige fremtidsscenarier.
Resultatet er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Ecological Indicators.
»Scenarierne giver et realistisk billede af, hvordan forskellige ændringer på sigt vil påvirke forskellige dyrearter. For eksempel hvordan forskellige sprøjtemidler påvirker dyrene, både direkte, men også indirekte gennem deres fødegrundlag,« forklarer en af forskerne bag modellen, ph.d. og seniorforsker Toke Thomas Høye fra Institut for Bioscience på Aarhus Universitet.
Modellen tager udgangspunkt i individer
Modellen er en såkaldt ’agent-baseret model’, også kaldet en ’simuleringsmodel’.
Denne type af modeller tager udgangspunkt i enkelte individer bliver i stigende grad brugt til at løse udfordringer i samfundet inden for en lang række forskellige fag som medicin, sociologi, marketing og biologi.
Fordelen ved de individ-baserede modeller er, at de giver en mere pålidelig forudsigelse af den samlede bestands udvikling, sammenlignet med modeller, der tager udgangspunkt i en hel art eller bestand og derfor antager, at alle individer opfører sig ens.
Minder om et computerspil
Toke Thomas Høyes model bygger på oplysninger fra rigtige feltstudier – i dette tilfælde af enkelte dyr og deres leveområder.
De enkelte dyrs komplekse adfærdsmønstre lægges ind i modellen, og ud fra detaljerede beskrivelser af dyrene kan man programmere dem til at reagere naturligt og forskelligt på deres omgivelser.
»Modellen minder om et computerspil ved at fungere som en virtuel verden, hvor for eksempel agerhøns, sanglærker, markmus og harer søger efter føde, yngler og prøver at undgå fjender. Dermed kan modellerne simulere på en naturtro måde, hvordan individerne vil reagere, hvis man ændrer på deres levevilkår. Eksempelvis hvis man bygger en vej igennem deres leveområder,« fortæller Toke Thomas Høye.
Modeller for seks dyrearter er færdigudviklet
\ Fakta
Den virtuelle verden i modellerne er opbygget ud fra de samme grundprincipper som bruges i moderne computerspil. Landskaberne er virkelighedstro, fordi de er baseret på kortmateriale fra den virkelige verden og fordi markerne dyrkes af virtuelle landmænd på samme som i virkeligheden.
Potentielt kan en agent-baseret model indeholde flere millioner individer på samme tid, men arbejdet med at opbygge de komplekse modeller er meget tidskrævende.
På det felt er biologien faktisk et område, hvor forskerne er nået langt med udviklingen, fortæller Toke Thomas Høye.
Han og hans kollegaer har ind til videre færdigudviklet modeller for i alt seks vilde dyrearter:
- Sanglærke
- Agerhøne
- Markmus
- Hare
- En art edderkop
- En art løbebille
Derudover er modeller for yderligere tre arter under udvikling, blandt andet hedepletvinge, som er en truet dagsommerfugl, og den almindelige huskat, der som rovdyr sandsynligvis har stor betydning for mange vilde fuglearter.
Indeks hjælper beslutningstagerne
Udover de nye modeller har Toke Thomas Høye og hans kollegaer udviklet et indeks, der gør det nemmere for beslutningstagere eller forvaltere af den danske natur at bruge modellerne til at træffe beslutninger og udvælge de bedste løsninger blandt for eksempel 100 forskellige scenarier.
Næste skridt for forskerne bliver at udbrede kendskabet til modellerne og indekset, både blandt de fonde, der støtter forskningen, og de offentlige institutioner, der skal anvende resultaterne.
Her mener Toke Thomas Høye, at indekset er et vigtigt skridt i den rigtige retning, fordi det gør resultaterne mere konkrete og håndgribelige at forstå for ikke-specialister.
»Accepten af modellen er stigende, og vi arbejder sammen med flere offentlige institutioner i ind- og udland om at anvende modellen til at løse forvaltningsproblemstillinger. Men vi skal jo gerne have modellen udbredt endnu flere steder,« slutter Toke Thomas Høye.
\ Udviklingen af modeller møder udfordringer Udviklingen af modeller for det danske dyreliv er så omfattende, at det af nogle forskere er blevet kaldt for ’verdens mest ambitiøse agent-baserede projekt’.
Det skyldes blandt andet, at modellen er meget tidskrævende at udvikle for hver enkelt art. Men med seks færdigudviklede arter, er Toke Thomas Høye og hans kollegaer nået langt nok til, at systemet kan bruges til at løse mange forskelligartede opgaver.
Derudover kræver udviklingen af modellerne, at der findes velunderbyggede feltstudier af de forskellige arter for at kunne forudsige deres adfærd. Her opstår et dilemma.
»Modellen kan især gavne de truede eller sjældne arter, men for at kunne fodre modellen med tilstrækkelige beskrivelser af dyrene, er vi nødt til at vide nok om deres biologi, og det gør vi desværre ofte ikke,« siger Toke Thomas Høye.