Annonceinfo

Forbløffende smukke billeder fra Hubble gravet frem

VideoHvirvlende galakser, glødende stjernetåger og glitrende stjerner. Her er vinderne i en fotokonkurrence, hvor offentligheden var inviteret til at gennemgå Hubble-teleskopets kæmpe arkiv af ubearbejdede data.

Emner: , , ,

De bjergtagende billeder, som mange automatisk associerer med teleskoper som Hubble, ser oprindeligt ikke ud, som vi bliver præsenteret for dem.

Faktisk er de fleste berømte billeder resultatet af et betydeligt arbejde fra forskernes side. De gennemgår, bearbejder og omdanner de rå data til smukke billeder.

Men Hubble samler så meget data, at forskerne kun kan bearbejde en begrænset mængde af det. Resten bliver brugt til forskningsmæssig brug, men bliver aldrig transformeret til de besnærende billeder, som offentligheden kan nyde godt af.

Stadig mange hundrede billeder tilbage

Derfor satte NASA og ESA (European Space Agency) for et par måneder siden en konkurrence i gang, hvor de inviterede offentligheden til at gennemgå det store arkiv af mere end en million fotos og selv omdanne dem til smukke billeder.

»Den store mængde data i arkivet betyder, at der er stadig er mange hundrede smukke billeder spredt ud imellem det værdifulde, men visuelt utiltrækkende, data, som offentligheden aldrig har set,« skriver Hubbles talsmand i en pressemeddelelse.

»Vi kalder disse billeder for Hubbles gemte skatte.«

Omfattende databehandling og gemte skatte

Flere end 3.000 billeder strømmede ind fra ivrige amatører, som selv havde bearbejdet data og lavet billedbehandling derhjemme.

Nogle af billederne havde gennemgået omfattende databehandling, mens andre var stort set ubearbejdede og blot havde ligget og gemt sig i samlingen indtil da.

Vinderen af konkurrencen blev Josh Lake, som kreerede et fantastisk billede af den stjernedannende region NGC 1763, som befinder sig i dværggalaksen ’Den Store Magellanske Sky’, der kredser omkring Mælkevejen i en afstand på omkring 168.000 lysår fra Solen.

Se de bedste bidrag i videoen herover.

• Er GMO-afgrøder misbrug af naturen?

Den videnskabelige evidens peger ikke på, at genmodificerede afgrøder udgør en risiko for vores sundhed eller miljø. Men kan der være andre grunde til at være modstander? Er GMO en unaturlig måde at behandle naturen på?
  • Sådan dør du i et sort hul

Hvis du skulle være så uheldig at blive suget ind i et sort hul, så dør du uden tvivl. Men blandt astrofysikere er der stor debat om, hvordan du dør. Her i artiklen kan du blive klogere på tre af de mest fremherskende teorier.
  • Hvorfor vokser der strandplanter i vejkanten?

Du behøver faktisk ikke køre længere end til den nærmeste større landevej, hvis du gerne vil opleve planter, som ellers kun er at finde på strande. Forklaringen er enkel, men kommer måske bag på dig.