Kort nyt

Kort nyt

Med 'Kort nyt' får du overblik over nyheder fra forskningens verden. De mest interessante begivenheder og fund - kort fortalt. Videnskab.dk's redaktion udvælger og resumerer det mest spændende, andre troværdige medier og forskningsinstitutioner har bragt. Husk dog vores guide til kritisk læsning af nyheder om forskning og især rådet om, at et enkelt, nyt forskningsresultat aldrig kan rumme den endegyldige sandhed. Det er derfor en god idé at holde sig for øje, hvad anden forskning på området viser, og vi henviser altid til den oprindelige kilde, så du kan dykke yderligere ned i detaljer og forbehold.

Derfor er det svært at genkende Superman med briller

Annonce:

Hvis du ikke er gode venner med enten Superman eller hans civile udgave Clark Kent, så kan du blive snydt af noget så enkelt, som et par briller. Det skriver cnn.com.

Selv den mindste forandring ved et ukendt ansigt, såsom et par briller, kan nemlig påvirke vores evne til at genkende dem, ifølge et nyt studie.

Forskere ved University of York i England viste 59 studerende billeder med to ansigter ved siden af hinanden, og bad dem om at vurdere, om det var den samme person eller to forskellige.

Billederne fandtes i tre kategorier:

  • Begge ansigter havde ikke briller på.
  • Begge ansigter bar briller.
  • Det ene ansigt bar briller, mens det andet ikke gjorde.

\ Læs mere

I tilfælde hvor begge billeder viste nogen med briller eller nogen uden briller, kunne de studerende i gennemsnit genkende, om der var tale om den samme person, og gætte rigtigt på 80 procent af billederne.

Men det pæne gennemsnit faldt med seks procent, når deltagerne skulle vurdere billeder af personerne med og uden briller.

\ Læs mere

»Et fald på seks procent lyder måske ikke af meget, men hvis du overvejer, hvor mange mennesker, som kommer igennem paskontrollen ved Atlanta International Airport hvert år – over 100 millioner mennesker sidste år – så svarer et tab på seks procent til seks millioner forkerte identifikationer,« siger Kay Ritchie fra University of York, der er medforfatter på studiet.

Annonce:

»Vi håber, at vores arbejde kan bruges til at informere fremtidige politikker om ansigtsgenkendelse, specielt uoverensstemmelser mellem forskellige ID-former, når det kommer til sådan noget som at bære briller.«

Studiet er netop udgivet i tidsskriftet Applied Cognitive Psychology.