Problemet med mangel på matematiklærere i folkeskolen kan måske afhjælpes med elektronik.
I hvert fald viser en ny, stor skotsk undersøgelse, at computerspillet ‘Brain Training from Dr. Kawashima’ til Nintendo DS er en effektiv matematiklærer.
Faktisk er spillet så effektivt, at det lærer eleverne mere end traditionel undervisning gør. Ifølge den danske computerspilforsker Simon Egenfeldt-Nielsen, skyldes det, at spillet formår at engagere eleverne.
Bag undersøgelsen står ‘Learning and Teaching Scotland’, som er finansieret af den skotske regering. Organisationens nationale vejleder i kommende teknologier og læring, Derek Robertson, håber, at undersøgelsen vil få flere lærere til at bruge relevante computerspil i deres undervisning.
»Undersøgelsen viser lærere, at de ikke behøver at være bange for at bruge teknologi i klasseværelset. Lærerne er selv virkelig gode til at skabe selvsikre og succesfulde elever. Men gode undervisningsressourcer – som computerspil – kan bruges til at engagere og inspirere børnene, og forbedre deres indlæring,« siger Derek Robertson.
\ Fakta
Engagerede børn lærer mestI undersøgelsen delte forskerne omkring 600 elever op i to grupper. Igennem ni uger spillede den ene gruppe ‘Brain Training from Dr. Kawashima’ tyve minutter hver morgen. Den anden gruppe modtog derimod en mere traditionel undervisning. Tests viste, at de elever, der spillede computer, udviklede sig mere i matematik end dem, der blev undervist på traditionel vis.
Adjunkt Simon Egenfeldt-Nielsen forsker i læring og computerspil ved IT-Universitet i København. Han kender både spillet og undersøgelsen, og resultatet kommer ikke bag på ham. Han mener, at computerspillet formår at engagere eleverne på en måde, som almindelig undervisning og øvelseshæfter ikke gør.
»Spillet er dygtigt til hele tiden at udfordre og engagere spilleren. Sværhedsgraden ændrer sig hele tiden efter spillerens niveau. Derudover får du som spiller en hurtig feedback, som giver en klar indikation af, hvordan du forbedrer dig. Det kan mange yngre børn godt lide. De kan godt lide at prøve igen og igen indtil de forbedrer sig. Og den mulighed giver et øvelseshæfte dem ikke,« siger Simon Egenfeldt-Nielsen.
Vigtig afvekslingFormand for Danmarks Matematiklærerforening, Lene Christensen, kan godt se pointen i at bruge computerspil i matematikundervisningen. Men hun mener ikke, at der med undersøgelsen er fundet et nyt vidundermiddel til indlæring.
»Selvfølgelig skal vi inddrage computerspil i undervisningen, så længe de er velegnede til det. Men børn lærer forskelligt. For nogen vil et computerprogram være godt, for andre noget andet. Det vigtige er, at børnene er aktive, og det kan de være på mange andre måder end med en computer,« siger Lene Christensen. Hun mener, at det også ville have haft en positiv effekt, hvis børnene var blevet sat til at undersøge ting, og på den måde være aktive. Det handler nemlig om at lave afvekslende undervisning, som ikke blot er øvelseshæfte, lærebog og tavleundervisning.
Udskiftning i computerspil
Simon Egenfeldt-Nielsen mener, at princippet om afvekslende undervisning også bør gælde for brugen af computerspil.
»Man kan risikere, at et computerspil skaber en nyhedseffekt, som får børnene til at klø på. Men efter et stykke tid kan den forsvinde, og de er blevet trætte af spillet. Derfor vil de største fremskidt ske i det første stykke tid, hvor de spiller. En lærer kunne derfor med fordel skifte til et nyt spil en gang om måneden,« siger Simon Egenfeldt-Nielsen.
\ Fakta
LÆS OGSÅ
Ikke alle spil er lige egnede
Men selvom Simon Egenfeldt-Nielsen er fortaler for, at computerspil skal indgå i folkeskolens undervisning, er ikke alle spil lige egnede.
Han mener, at spil som strategispillet ‘Civilization’ kan lære børn om historie og handel. Men han stiller sig mere tvivlende overfor undervisningspotentialet i skydespil som ‘Counterstrike’. Generelt mener han, at lærere skal være kritiske med, hvilke spil de bruger undervisningstid på.
»Vi skal passe på med at bruge kommercielle spil i undervisningen. Tit handler de spil om noget, der ikke er relevant for skolens fag. Og så bruges der en masse unødvendig tid på, at eleverne sætter sig ind i et spil, hvor udbyttet ikke står mål med tiden, der er brugt på det,« siger Simon Egenfeldt-Nielsen.
Men han håber på, at flere spilproducenter vil begynde at lave undervisningsegnede spil, nu hvor forskningsresultater viser, at de er gode værktøjer for læreren.