Vitaminpiller hindrer tidlige fødsler
En ny dansk undersøgelse har for første gang vist, at en daglig vitaminpille sænker risikoen for at føde for tidligt.

Det er sandsynligvis en god idé at spise vitaminpiller, hvis du er gravid. Det kan nemlig mindske risikoen for at føde for tidligt med 16 procent.
Sådan lyder konklusionen fra et hold af amerikanske og danske forskere i det videnskabelige tidsskrift American Journal of Clinical Nutrition, skriver Ing.dk.
Resultatet er enestående
Resultatet stammer fra en stor, ny undersøgelse, ’Bedre sundhed for mor og barn’, og virkningen gælder for kvinder, der umiddelbart før og i de første 12 uger af graviditeten spiser almindelige multivitaminpiller.
»Det er et enestående resultat, som ikke er observeret i andre studier, men der findes heller ikke andre studier, der er så store som dette,« fortæller overlæge Sjurdur Frodi Olsen, Statens Seruminstitut, en af forfatterne bag den videnskabelige artikel, til Ing.dk.
Virkningen varierer, hvis man er overvægtig
Undersøgelsen bygger på svar fra knap 36.000 vordende danske mødre. Den sammenlignede kvinder, der tog vitaminpiller fire-seks gange i 12 uger, med kvinder, der ikke tog vitaminpiller.
Resultatet viste dog, at kun normalvægtige kvinder mindskede risikoen for at føde tidligere, mens overvægtige kvinder med et BMI (body mass index) over 25 ikke fik gunstige effekter.
Til gengæld mindskede både normalvægtige og overvægtige risikoen for at føde et barn, der var lille i forhold til graviditetens længde, med 20 procent ved at spise vitaminpiller.
Forskerne vil ikke officilet anbefale kosttilskud endnu
Forskerne er forsigtige og vil ikke anbefale myndighederne at bede kvinder, der forsøger at blive gravide eller lige er blevet det, om at spise vitaminpiller.
»Man skal være ekstremt forsigtig med at bede folk om at ændre livsstil på baggrund af enkelte forskningsresultater. Vores resultater skal afprøves og bekræftes af andre først,« advarer Sjudur Olsen.
Forskeren tilføjer, at den mængde vitaminer og mineraler, som vitaminpiller indeholder, er ’totalt uskadelige’, og at han derfor kan støtte en anbefaling om at spise dem for en sikkerheds skyld.
Spis vitaminpiller for en sikkerheds skyld
»For der er nok nogle gode effekter af vitaminpillerne. Det har vi en antydning af i den nye artikel,« forklarer Sjudur Olsen til Ing.dk.
Næste skridt bliver at undersøge, præcis hvilke vitaminer eller mineraler der har mest gavnlig indflydelse på gravide og deres fostre.
Relaterede artikler
Seneste fra Krop & Sundhed
-
Så alvorlig er mobning for børns helbred
23. maj 2012 kl. 03:55Børn, der bliver mobbet, laver ikke bare flere skader på sig selv. Mobning kan også påvirke ofrenes gener, så de ældes hurtigere end normalt. -
Aspergers syndrom forsvinder
21. maj 2012 kl. 19:46Fra og med næste år vil autismediagnosen blive forenklet, og ingen vil længere få Aspergers syndrom. -
Disse blinde passagerer tager du med hjem fra ferie
21. maj 2012 kl. 10:20Hvis du tror, at du kun kommer hjem med en fin hudfarve og pæne souvenirs efter en tur sydpå, tager du fejl. Flere af os kommer også hjem med noget ekstra i maven.
Mest læste på Videnskab.dk
-
20/05
-
18/05
-
18/05
-
21/05
-
21/05
-
21/05
-
21/05
-
19/05
-
19/05
-
22/05
Det læser andre lige nu
-
Her er fremtidens telefon
23. maj 2012 kl. 10:06 -
En videnskabsbaby fylder et halvt år
21. oktober 2008 kl. 04:00 -
Staten snød med kussemønt
30. marts 2012 kl. 09:44
Spørg Videnskaben
-
Hvorfor spiser hunde lort?
21. maj 2012 kl. 13:28 -
Kan man dø af grin?
20. maj 2012 kl. 16:24
Abonner på vores nyhedsbrev
Seneste nyheder
Seneste kort nyt
Mest sete video
-
Løft en tændstik uden at røre den
18. maj 2012 kl. 09:28 -
Orangutang viser: Sådan bygger du en hængekøje
15. maj 2012 kl. 13:29 -
Verdens mest sjældne gorilla fanget på video
17. maj 2012 kl. 05:58
Seneste kommentarer
-
Af Dorte Wulff Dahl for 7 timer 57 minutter siden
[For lange hjerteslag øger dødsrisiko]
-
Af ove kjær kristensen for 8 timer 47 minutter siden
[For lange hjerteslag øger dødsrisiko]
Seneste blogindlæg
-
Spilbloggen: Hvorfor snyder vi i Wordfeud?
Af Andreas Lieberoth, ph.d. studerende, psykologi -
Hvad blev der af legen?
Af Stine Liv Johansen, Adjunkt, ph.d.
På forsiden lige nu
Seneste nyheder
Abonner på vores nyhedsbrev
| Videnskab.dk | Redaktion | Oversigt | Abonnér |
|---|---|---|---|
| Skelbækgade 4 | Ansvarshavende chefredaktør: | Om Videnskab.dk | RSS feed |
| DK-1717 København V | Vibeke Hjortlund | Ansatte på Videnskab.dk | |
| Tlf: 70 70 17 88 | redaktionen@videnskab.dk | Privatlivspolitik | YouTube |
© Ophavsretten tilhører Videnskab.dk



















