Griseforsøg: Derfor er groft brød sundere end hvidt
Groft brød er efterhånden accepteret som det sunde alternativ til hvidt brød, men hvorfor er det egentlig sundere? Det viser en ny dansk undersøgelse, hvor grise er blevet fodret med både groft og hvidt brød.
Det grove brød havde flere gavnlige effekter på grisene, end det hvide brød havde. (Foto: <a href=http://www.shutterstock.com/inline_image.mhtml?id=94196896&url=http%3A%2F%2Fdownload.shutterstock.com%2Fgatekeeper%2FW3siZSI6MTM4MDA0MjM0NiwiYyI6Il9waG90b19zZXNzaW9uX2lkIiwiZGMiOiJpZGxfOTQxOTY4OTYiLCJwIjoidjF8MTY0MTIzNzh8OTQxOTY4OTYiLCJrIjoicGhvdG8vOTQxOTY4OTYvbWVkaXVtLmpwZyIsIm0iOiIxIiwiZCI6InNodXR0ZXJzdG9jay1tZWRpYSJ9LCIrejd6RERITmg5N3NQT3J6b21sSGJkcDB1VlEiXQ%2Fshutterstock_94196896.jpg>Shutterstock</a>)

De nye kostråd siger det, sundhedsguruerne siger det, og restauranterne skilter med det. Vælg groft brød og fuldkorn. Men hvorfor er det grove brød egentlig sundere end det hvide?

Det har forskere fra Aarhus Universitet forsøgt at kortlægge i en ny undersøgelse.

Her har postdoc Natalja Nørskov fra Institut for Husdyrvidenskab fodret grise med henholdsvis hvidt brød og groft brød og studeret, hvilken effekt de to typer brød havde hver især. Grisenes maver minder nemlig meget om vores egne.

Fiber forbedrer fordøjelsen og forebygger fedme

Hvidt brød er har været igennem en større grad af forarbejdning, så de fiberrige dele af kornet er forsvundet. Det betyder at kornets kim og klid også ryger med ud, og der er derfor ikke mange af de gavnlige stoffer tilbage.

»Raffineret mel og fuldkornsmel indeholder samme niveau af kulhydrater, men den raffinerede mel indeholder en del tomme kalorier, det vil sige energi uden nævneværdige mængder af fiber og bioaktive stoffer,« siger Natalja Nørskov i en pressemeddelese fra Aarhus Universitet.

Men hvad hjælper fibrene overhovedet?

Fiber gavner fordøjelsen, fordi kan binde vand, og så er de samtidig med til at øge mæthedsfornemmelsen i maven, og det gør optagelsen af blodsukker langsommere. Og netop de hurtige stigninger i blodsukker er et problem, hvis man døjer med overvægt eller type 2-diabetes.

Læs mere om de negative effekter af et hurtigt stigende blodsukker i artiklen: En gåtur efter maden kvæler dit høje blodsukker

Klid mod kræft og kolesterol

Men det er ikke kun fibrene, man går glip af, hvis man vælger det grove brød fra. I kornets klid, som ikke findes i hvidt brød, er der en række antioxidanter, som kan sænke risikoen for visse typer kræft.

»Når vi forbrænder energien i maden, så slippes der slippes der nogle frie radikaler løs, som kan angribe og ødelægge celler, og det kan endda føre til kræft. Antioxidanterne i det grove brød kan binde de frie radikaler, så det ikke sker,« siger Natalja Nørskov til Videnskab.dk.

Grisene, der blev fodret med forskelligt bagværk i forsøget, viste også andre gavnlige effekter af det grove brød.

»Grisene, der fik groft brød, udskilte flere galdesalte i urinen, og derved også mere kolesterol,« siger Natalja Nørskov.

Forhøjet kolesterol er blandt andet en kendt årsag til åreforkalkning og blodpropper, og det grove brød kan altså ifølge forskerne være med til at sænke kolesteroltallet.

Er groft brød altid bedre end hvidt?

Nu lyder det som om, at man altid bør vælge groft brød, men er det altid det bedste valg?

»Det kommer an på, hvad man vil. Hvis man skal ud og løbe en tur, så er det jo smart, at hvidt brød giver meget energi hurtigt, men hvis man gerne vil tabe sig eller modvirke nogle af de mange livsstilssygdomme, som vi oplever i den vestlige verden, så er det grove brød altså det, man skal vælge,« siger Natalja Nørskov og tilføjer:

»Det er en meget naturlig måde at holde sig sund på, i stedet for at gøre brug af eksempelvis medicin.«