KORT NYT FRA DANMARK
Selvom en lærer yder sit bedste i undervisningen og på mange måder lever op til de politiske standarder, som har fulgt med skolereformen, halter det stadig, når pegepinden falder på inklusions-kravet, viser ny forskning fra UCC. Forventningspres er en stor del af problemet, meddeler forskerne bag studiet i en pressemeddelelse.
»De her lærere gør alt det, vi som samfund, politikere og skole forventer af dem. Men vi ser også nogle lærere, som kommer til kort, når det handler om inklusion. Vi ser mange eksempler på, at lærernes undervisning ikke bliver tilpasset til individuelle elever og elever i vanskeligheder,” siger Lotte Hedegaard-Sørensen, der er en af forskerne bag det nye studie i pressemeddelelsen.
Samen med forsker Sine Penthin Grumløse har hun fulgt og foretaget observationer af to forskellige skoleklasser gennem to år. Desuden har forskerne afholdt pædagogiske lektionsstudier med lærerne, hvor der er blevet reflekteret over undervisningen.
Ifølge de nye studier er problemet, at lærerne fokuserer så meget på at opnå gode fælles resultater, så enkelte elever bliver tabt i svinget.
»Lærerens undervisning sigter mod, at ’klassen’ og ’de fleste børn’ skal lære så meget som muligt i det fag, der undervises i. Men de elever, som ikke er blandt ’de fleste’, lever ikke op til de forventninger, som undervisningen sætter til dem,« siger Lotte Hedegaard-Sørensen i pressemeddelelsen.
Løsningen er ifølge forskerne at aflaste lærerne for en del af presset fra de mange krav, der i dag er til undervisningen. Det kan blandt andet gøres ved at indsætte andre pædagogiske kræfter i undervisningen, mener forskerne.
Læs også:
Undervisere på læreruddannelsen: Vi mangler kompetencer i inklusion
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
sbv