Om forfatteren

Robert George Heath

Lektor, Advertising Theory, University of Bath

Forskerne formidler

Forskerne formidler

Videnskab.dk udgiver både artikler skrevet af journalister og forskere. Når forskere står bag, er artiklerne mærket op som ’Forskerne formidler’. Er du forsker, og vil du gerne formidle populært til den brede befolkning, kan du også blive skribent. Forskerartikler bliver udgivet takket være støtte fra vores partnere: Lundbeckfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Arctic Hub og Region Hovedstaden. Videnskab.dk's redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af partnerne.

Sådan forfører reklamerne vores underbevidsthed

Der er gennem årene forsket i mange forskellige socio-psykologiske teorier, der forsøger at forklare vores adfærd som forbrugere. Her forklarer en britisk forsker, hvordan vi ubevidst bliver manipuleret af annoncører.

forbrugeradfærd reklame underbevidsthed subliminale budskab modtagelighed limbiske system

Reklamernes følelsesmæssige indhold gør dem i stand til at bryde alle de regler og forbehold, som vi tror, styrer vores modtagelighed over for dem. Vi tror for eksempel, at reklamerne ingen effekt har, hvis vi ignorerer dem. (Foto: Shutterstock)

Annonce: