Usynlighedskappe af krystaller kan skjule stål
Det er lykkedes fysikere at lave en usynlighedskappe, der kan gemme objekter store nok til at kunne ses med det blotte øje.

Ved hjælp af mineralet kalcit, en form for kalk, er det lykkedes to forskerhold at bygge en usynlighedskappe, der kan skjule blandt andet en stålkile på 38x2 millimeter.

Da gadget-kongen Q i James Bond-filmen Die Another Day fra 2002 fremviser en usynlig bil, fik det mange til at klukke mistroisk i biografmørket.

Men Q's opfindelse var knap så futuristisk, som man skulle tro, for nu er det lykkedes to forskerhold uafhængigt af hinanden at lave en usynlighedskappe af kalcitkrystaller, der i almindeligt synligt lys kan skjule forholdsvis store genstande. Det skriver Nature News.

Kappen virker ved at bøje lysstråler på en sådan måde, at det for observatøren ser ud som om, lyset blot er blevet reflekteret af overfladen under objektet.

For at bygge en sådan kappe skal man bruge et materiale, der bøjer de indgående og udgående lysstråler forskelligt alt efter genstandens dimensioner.

Til det er kalcit ideelt, fordi dets optiske egenskaber afhænger af krystallernes placering, forklarer Baile Zhang, ingeniør og leder af det ene forskerhold ved Singapore-MIT Alliance for Research and Technology (SMART) Centre i Singapore til Nature News. Derfor kan man manipulere krystallerne, så man opnår den ønskede afbøjning.

Virker i rødt, grønt og blåt lys

Med usynlighedskappen kan Baile Zhang og hans kollegaer skjule en 38 millimeter lang og 2 millimeter høj stålkile i rødt, grønt og blåt synligt lys. Kappen virker dog kun under vand.

Den anden kappe bygget efter samme princip af fysikere fra University of Birmingham i England kan til gengæld fungere i luft. Lederen af denne gruppe er i øvrigt John Pendry, der i 2006 som en af de første proklamerede, at det ville være muligt at bygge en sådan kappe.

Man har tidligere lavet funktionelle usynlighedskapper, men de har været meget kostbare og kun virket på mikroskala. De nye kalcitkapper koster kun omkring 1.000 dollars at lave, og forskerne er derfor overbeviste om, at vi i nær fremtid vil se kapperne trylle helt almindelige hverdagsting væk.