Sådan finder man ukendte planeter med nyt, dansk teleskop
Det nye danskledede SONG-teleskop har til formål at opdage beboelige planeter og afsløre stjernernes hemmeligheder. Men hvordan gør det egentlig det?

Et nyt danskledet teleskop er opstillet på Izaña-bjerget i Teide nationalpark på Tenerife. Videnskab.dk var med, da teleskopet blev indviet i weekenden. (Foto: Lise Brix)

For snart et årti siden opstod »en vild ide« i hovedet på astronomen Frank Grundahl:

Han ville opbygge et netværk af teleskoper, som skulle opstilles rundt omkring på kloden og overvåge stjernerne 24 timer i døgnet.

Frank Grundahls kollegaer var hurtigt med på ideen, og i frokostpauserne på Aarhus Universitet blev det heftigt diskuteret, hvordan teleskoperne skulle afsløre stjernernes inderste hemmeligheder.

I første omgang nåede astronomerne imidlertid frem til, at de måtte droppe teleskopdrømmen – det ville være alt for dyrt at få den til at gå i opfyldelse.

»Vi havde oprindeligt tænkt, at vi skulle bruge et teleskop på mindst to-tre meter i diameter. Men det kunne vi ikke skaffe penge til, og det sad jeg en dag og brokkede mig over til nogle kollegaer i København.«

»Så var det, at en af dem stillede et vigtigt spørgsmål: Hvor småt et teleskop kan du egentlig nøjes med?« husker Frank Grundahl, som er lektor ved Aarhus Universitet.

Lille teleskop - store ambitioner

SONG står for Stellar Observations Network Group.

SONG's to overordnede videnskabelige mål er at studere stjernernes indre struktur og udvikling, samt at opdage og karakterisere jordlignende planeter.

Ideen er, at der skal opbygges i alt otte SONG-teleskoper, som skal opstilles rundt omkring på kloden. På den måde kan forskerne hele tiden overvåge de samme stjerner – også når der er for lyst eller overskyet til at observere dem på nogle dele af kloden.

Det første SONG-teleskop blev opført i 2012 på Izaña-bjerget på Tenerife og er netop blevet officielt indviet.

Teleskopet har imidlertid været i gang med at observere hver eneste nat uden skyer siden februar 2014.

Det har kostet 30 millioner kroner at bygge det første SONG-teleskop - de næste søster-teleskoper forventes at koste 15 millioner kroner hver.

Kilde: Aarhus Universitet

Det endte med et beskedent teleskop med en diameter på én meter. Teleskopet er netop blevet indviet og står i en kuppelformet bygning på Izaña-bjerget på Tenerife.

Det tekniske udstyr er placeret i en skibscontainer ved siden af teleskopet, og det hele er er kommet til verden for den nette sum af godt 30 millioner kroner - ren discount i forhold til eksempelvis det nærliggende Gran Telescopio Canarias på 10,4 meter, som kostede mere end 900 millioner kroner.

Det afholder imidlertid ikke de danske forskere fra at have store ambitioner på deres teleskops vegne.

»Det kan godt være, at teleskopet er lille og billigt, men vi har udstyret det med nogle instrumenter i verdensklasse. I forhold til lige netop vores formål, er det fuldt ud på højde med, hvad de store teleskoper og satellitter kan gøre,« siger Frank Grundahl, som i dag har titlen 'project scientist' på teleskopet – som har fået navnet SONG.

Kamera finder ukendte planeter

Når det gælder om at opdage nye planeter eller finde alderen på stjerner, er det da heller ikke selve teleskopet, som er afgørende.

Teleskopet har blot til formål at fange og fokusere lyset fra stjernerne – herefter bliver lyset sendt videre til et af de to instrumenter, som forskere fra Aarhus og Københavns universiter har tegnet og bygget.

Spansk presse var mødt talstærkt op ved den officielle indvielse af SONG-teleskopet. Her er det astronomen Frank Grundahl fra Aarhus Universitet, som fortæller pressen om det nye teleskop. (Foto: Lise Brix)

Det ene instrument – et særligt kamera - står i en sort boks lige ved siden af teleskopet.

Det er primært dette kamera, som SONG-teleskopet skal finde nye planeter med – helst af den beboelige slags, fortæller Uffe Gråe Jørgensen, som er leder af planeteftersøgningen ved SONG-teleskopet.

»Kameraet er meget skarpt – stort set lige så skarpt, som hvis vi havde et rumteleskop uden for Jordens atmosfære. Derfor kan vi finde mindre planeter på helt ned til omkring Mars-størrelse,« siger Uffe Gråe Jørgensen, som er lektor ved Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet.

Sådan opdages planeten

Planeteftersøgningen sker med en kompliceret metode, som kræver, at teleskopet er heldigt nok til at pege i en retning i rummet, hvor der både er to stjerner og en planet, som står på linje.

»Hvis teleskopet peger på en given stjerne, så vil vi kunne se lyset fra stjernen blive kraftigere, når en anden stjerne passerer ind foran. Hvis der så samtidig er en planet, som kredser rundt om forgrundsstjernen, så vil vi kunne se lyset blive endnu kraftigere i det øjeblik, hvor planeten kommer ind foran stjernen,« forklarer Uffe Gråe Jørgensen.

Det forstærkede lys – som bliver foreviget af SONG’s specialbyggede kamera - viser altså forskerne, at der findes en planet på lige netop denne plet i vores galakse Mælkevejen.

Alle instrumenterne til det nyåbnede SONG-teleskop er designet og bygget af astronomer fra Aarhus og Københavs universiteter. Forskerne har også udviklet software, som betyder, at teleskopet kan styres helt automatisk. Der er altså ikke brug for bemanding af teleskopet – det kan styres med en almindelig internetforbindelse fra hele verden. SONG-projektet blev startet af forskere fra Aarhus og Københavns universiteter, og i dag er også Instituto de Astrofísica de Canarias samt National Astronomy Observatory of China partnere på projektet. Kilde: Aarhus Universitet

Og sådan opdager man en ukendt planet.

Lys afslører stjerneskælv

Mens Uffe Gråe Jørgensen og hans kollegaer på Københavns Universitet har det specielle planetkamera som deres hjertebarn, så brænder Aarhusforskerne især for teleskopets andet instrument – spektrografen.

Spektrografen bliver ligesom kameraet fodret med lys fra stjernerne, og ud fra de oplysninger lyset gemmer på, kan spektrografen blandt andet finde ud af, hvor gammel stjernen er, og hvordan dens indre struktur ser ud.

Metoden kaldes også for asteroseismologi, og den svarer til seismologi på Jorden. Frem for at måle på rystelser ved jordskælv, måler asteroseismologer imidlertid på små bevægelser i stjernernes overflade – såkaldte stjerneskælv.

»Når stjernens overflade bevæger sig hen imod os, bliver lyset mere blåt, og når det bevæger sig væk fra os bliver lyset mere rødt. Det kan vi bruge til at måle, hvor hurtigt overfladen på stjernen bevæger sig,« siger professor Jørgen Christensen-Dalsgaard og tilføjer, at lyset fra stjernerne forskydes i de røde og blå farver på grund af et velkendt fænomen, som kaldes Dopplereffekten.