Påhængsmotor skal give sløve sædceller et lift
Sædceller, som svømmer for dårligt til at nå frem til ægget, kan i fremtiden måske få hjælp af en påhængsmotor, hvis sædcellerne ellers er sunde og raske. Metoden skal kunne hjælpe barnløse par.

Par, som lider af barnløshed, fordi mandens sædceller ikke er gode nok svømmere, kan i fremtiden måske få hjælp fra mikroskopiske motorer, som kobles på halerne af de enkelte sædceller og fragter dem direkte til ægget. Metoden, som endnu er i sit spædeste stadie, kan vise sig at give par mulighed for, at befrugtningen kan ske, uden at ægget tages ud. Det skriver American Chemical Society i en pressemeddelelse.

Øverst i artiklen, kan du se en optagelse af, hvordan den lille motor fragter sædcellen mod ægget.

Der findes en række forskellige metoder til at hjælpe par, som har svært ved at blive gravide, og hvor mandens sædceller har svært ved at nå frem til ægget og dermed til befrugtningen. De fleste kunstige befrugtninger sker i dag via almindelig reagensglasteknik (In Vitro Fertilisering) eller mikroinsemination, hvor en enkelt sædcelle indføres direkte i ægget.

Metoden skal videreudvikles

Det er forskere fra IFW-instituttet i Dresden i Tyskland, som i øjeblikket udvikler metoden. Motoren består af en mikroskopisk skrue, som bruger roterende magnetiske felter til at styre retningen på sædcellen. Motoren leverer så sædcellen til ægget og stopper først sit arbejde, når sædcellen rammer ægget. Indtil videre er metoden kun blevet prøvet i petriskåle.

»Det lykkedes os at fange, transportere og frisætte enkelte levende, ubevægelige sædceller i væskekanaler, der muliggør efterligning af fysiologiske forhold,« skriver forskerne i studiet, som er publiceret i tidsskriftet Nano Letters.

»Selvom der stadig er udfordringer forbundet med denne metode, mener vi, at metodens potentiale er blevet bevist med vores resultater,« skriver de.

En af disse udfordringer er, at de små motorer af og til ikke vil slippe sædcellen, når den rammer ægget.

Forskerne forklarer i studiet, at nok synes metoden lovende, men at der også er brug for bedre billede- og videoteknikker, så lægerne bedre vil kunne følge og styre sædcellerne i deres rejse mod ægget.