Når lastbilchaufføren lader motoren stå i tomgang er el-virkningsgraden mindre end 10 procent. Det vil sige, at kun en tiendedel af den energi, som dieselen indeholder, bliver omdannet til elektricitet.
Med SOFC-teknologi kommer el-virkningsgraden op på over 45 procent. Jo højere virkningsgrad, jo mindre brændstof skal man bruge. Derfor fører brugen af SOFC’er til, at der bruges mindre brændstof.
Det samme gælder for olie- og gasfyr, hvor der kan spares i størrelsesordenen 1 ton CO2/år per husstand ved installation af en SOFC mikrokraftvarmeenhed.
Hellere i dag end i morgen
Men når man udvikler teknologier, der stadig baserer sig på fossile brændstoffer, tages fokus så ikke væk fra alternativ energi?
»Jamen brændslerne kan sagtens være fra vedvarende energi,« fortæller Søren Linderoth fra Risø DTU, og nævner biogas og bioethanol som eksempler.
De alternative brændsler bliver bare ikke brugt i de eksisterende motorer og kræver derfor et længere samarbejde med bilindustrien. I stedet for at vente på at finde den perfekte løsning, er det efter hans mening bedre at gå i gang med at spare på de traditionelle brændsler allerede nu.
»Vi forsker også i at lave syntetisk brændsler fra vindmøllestrøm, solcellestrøm og bølgekraft ved hjælp af effektiv elektrolyse af vand og CO2. På den måde kan vi lave syntetiske brændsler (for eksempel brint, red) fra vedvarende energi, som så anvendes i brændselsceller. Brændselscellerne kan for eksempel levere strøm, når vinden står stille, og når der er megen blæst, kan vi lave syntetisk brændsel af strømmen,« forklarer han.
\ Fakta
Han lægger også vægt på, at processen er langt mindre miljøbelastende, fordi den foregår ved lav temperatur.
Det betyder farvel til partikler og svovlforbindelser. De ucharmerende kvælstofoxider (NOx), der medvirker til forsuring af naturen og dannelsen af ozon bliver også stærkt reduceret ved brug af SOFC.
Så meget CO2 spares
På kort sigt vurderes det, at SOFC indsatsen kan lede til reduktion af CO2 emission på tre-seks millioner ton i perioden 2010-2015. Efter 2015 hvor teknologien for alvor kommercialiseres håber Topsoe Fuel Cell, at den globale emission vil reduceres med 15 millioner ton om året – det betyder en samlet akkumuleret reduktion i løbet af perioden 2015-2020 vil være på over 300 millioner ton. Til sammenligning blev der i Danmark udledt ca. 53 millioner ton CO2 i 2007.
Da de emissioner, der udledes fra en brændselscelle er ‘rene’, det vil sige kun indeholder CO2 og vand, kan CO2’en nemt opsamles og kombineres med andre teknologier. Det kunne være underjordisk oplagring eller CO2 elektrolyse.
Læs om det økonomiske potentiale
Tilbage til: Brændselsceller til lastbiler sparer på brændstoffet