Robotinsekt vejer under et gram og flyver på lysenergi: Se den flyve her

RoboBee X-Wing vil kunne lande på et blad, hvis forskerne kan få stor kontrol over dens bevægelse. (Video: Nature)

28 juni 2019

En sværm af robotbier eller en lille mekanisk myg, der flyver på solenergi.

Det er nogle af de vilde forestillinger, man kan gøre sig, når man er den imponerende insektrobot RoboBee X-Wing, som forskere fra Harvard University står bag.

Den vejer 259 milligram, har fire vinger, der kan slå 170 slag i sekundet, og så får den sin energi fra lys, skriver New Scientist.

RoboBee X-Wing er den hidtil letteste maskine, der kan flyve uden at være koblet til en strømkilde.

Forskerne bag har også beskrevet robotten i en artikel i det videnskabelige tidsskrift Nature.

LÆS OGSÅ: Robotfisk drevet af kunstigt blod kan svømme i 36 timer

Det lille mekaniske insekt er godt 6,5 centimeter langt, og dets vingefang måler 3,5 centimeter.

Vingerne styres af to muskellignende plader, der bevæger sig, når lys rammer de små mikroskopiske solceller, der vejer 10 milligram hver.

Indtil videre er RoboBee X-Wing kun blevet testet under kontrollerede forhold, hvor den har fløjet på en kombination af LED-lys og halogen, så den er stadig på et tidligt stadie.

Lige nu ville det kræve tre gange så meget lys, som sollys normalt kan give, at få robotten på vinger under åben himmel, vurderer en af forskerne bag Noah Jafferis, der er videnskabelig medarbejder på Harvard University, ifølge New Scientist.