KORT NYT FRA UDLANDET:
De fleste børn har drømt om at få en hjelm på hovedet og blive suget ind i et spil-univers, lige siden Virtual Reality-teknologien blev opfundet og kom på markedet. Da 3d-teknologien for alvor er ved at blive mainstream, besluttede amerikanske forskere sig for at undersøge, om voldelige 3D-spil har skadelige følelsesmæssige effekter. Det har de. det skriver theconversation.com.
Forskerne lavede et forsøg, hvor 194 college-studerende skulle spille det voldelige spil Grand Theft Auto. den ene halvdel af deltagerne fik besked på at slå så mange ihjel som muligt. De andre skulle spille bowling, som er en rolig afveksling i spillet.
Derudover skulle deltagerne enten spille på en almindelig 2D-skærm en større større 2D-skærm eller ved hjælp af 3D briller. Til sidst skulle deltagerne udfylde et spørgeskema om deres humør. Forsøget viste, det var ligemeget for spillernes humør, om de fik deres spiloplevelse i 2D større 2D eller 3D, hvis de spillede ikke-voldeligt. For dem, der spillede voldeligt, var selve skærmoplevelsen dog afgørende for, hvordan spillet påvirkede deres humør.
»Resultaterne viste, at de folk, der spillede i 3D var mere fordybet i spillet i forhold til dem, der spillede i 2D. Og den fordybelse førte til øget vrede hos dem, der spillede voldeligt,« siger studiets leder, Brad Bushman, professor i kommunikation og psykologi ved Ohio State University.
Læs mere:
Computerspillere kortlægger Mars, søger HIV-kur og flytter kvantpartikler
Hvad er konsekvenserne ved at spille computerspil?
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
aa