Skole og fritidsaktiviteter er helt centrale steder at sætte ind, hvis udsatte børn skal hjælpes på vej og undgå at blive isoleret fra børneflokken. Det viser en ny SFI-rapport om forebyggende hjælp til 5-9-årige.
Når man er mellem 5 og 9 år gammel åbner verden sig, og relationerne til andre mennesker uden for familien bliver stadig mere betydningsfulde. Klasseværelset, SFO’en, fodboldbanen og svømmehallen er nogle af de steder, hvor børnene skal kunne fungere.
Men udsatte børn med fx problemer i familien eller psykiske udfordringer kan ofte have svært ved at håndtere disse centrale arenaer.
SFI-rapporten Forebyggende foranstaltninger 5-9 år gennemgår fem målrettede indsatser og byder på, hvordan man bedst kan hjælpe de udsatte børn på vej.
»Det gælder om at få børnene til at kunne fungere i en almindelig skole, i en almindelig SFO og til almindelige fritidsaktiviteter. Og behandlere og kommunerne synes, at det fungerer rigtig godt,« siger Mette Lausten, der er en af forskerne bag undersøgelsen, i en pressemeddelelse.
SFI-forskeren understreger dog, at det ikke er muligt at sige noget om de konkrete effekter af indsatserne, før projektet afsluttes i 2013.