Nyt forskningssamarbejde mellem Risø DTU, og Amminex har fået bevilget 9,4 millioner af højteknologifonden til at udvikle et system, hvor ammoniak skal nedbringe mængden af NOx-gasser fra dieselbiler.
Ved at bruge nye ammoniaklagringsmaterialer kan ammoniak medbringes sikkert og effektivt på køretøjet og herfra neutralisere store dele af den NOx-gas, som bilerne danner. Der er et enormt kommercielt potentiale, i at bruge ammoniak til rensning af gasserne fra dieselbiler, mener parterne bag projektet.
Ammoniak kan også være løsningen på problemet med at opbevare og lagre energien fra vind og vandkraft, solceller og geotermiske energikilder. Især, hvis energien skal bruges i transportsektoren. Elbiler er en kendt mulighed, men batterierne er stadig for tunge og for dyre.
Amminex’ model er ammoniak i en fast form, der er egnet til ufarlig oplagring af brint og kvælstof. Forskningsprojektet vil udnytte spildvarmen fra brændselsceller til at frigive ammoniak. Det vil øge energieffektiviteten markant.
Forskningsprojektet skal løbe over 3 år.