KORT NYT FRA UDLANDET:
Mange børn får at vide, at de skal holde sig i ro på deres stol, så de kan lære noget i folkeskolen.
Nu viser det sig, at det er afgørende for indlæringen hos børn med ADHD – dem, der måske er mest tilbøjelige til at sidde og svinge med benene, tripper med fødderne eller sidder uroligt på stolen – rent faktisk lærer bedre, hvis de får lov at lave deres bevægelser.
Faktisk er bevægelserne afgørende for, hvordan de husker information og løser komplicerede kognitive opgaver, hedder det i et amerikansk studie, offentliggjort i onlineversionen af tidsskriftet Journal of Abnormal Child Psychology, ifølge en pressemeddelelse fra University of Central Florida.
»Typiske interventioner har som mål at begrænse hyperaktivitet. Det er præcis det modsatte af, hvad vi bør gøre for de fleste børn med ADHD,« lyder det fra én af studiets forfattere, Mark Rapport, som leder Children’s Learning Clinic ved University of Central Florida.
»Budskabet her er ikke, ’lad dem bare løbe rundt i lokalet’, men du er nødt til at lade dem lave deres bevægelser, så de kan opretholde den årvågenhed, der er nødvendig for kognitive aktiviteter,« tilføjer han.
Mark Rapports tidligere forskning har vist, at børn med ADHD ikke altid bevæger sig meget, men kun når de skal bruge særlige funktioner i hjernen, herunder arbejdshukommelsen.
Ifølge pressemeddelelsen antyder forskningen, at børn med ADHD kunne lære bedre, hvis de sidder på eksempelvis ’aktivitetsbolde’ eller træningscykler.
Studiet kiggede på 52 drenge i alderen 8-12 år. 29 af børnene havde ADHD, mens de øvrige 23 ikke havde fået nogen diagnose og tilsyneladende gennemgik en normal udvikling. Børnene blev filmet, mens de gennemførte test på en computerskærm.
Nærmere undersøgelser viste, at børnene med ADHD klarede sig bedst, når de bevægede sig mest – mens det modsatte var tilfældet for børn uden ADHD, rapporterer forskerne i den videnskabelige artikel.
Læs også:
ADHD og autisme kan opdages allerede før 2 års-alderen
Opråb: Drop ADHD-medicin og kig på kosten
ADHD-medicin til børn fordobler risiko for hjerteproblemer
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
th