Vores blå planet er tør: Så lidt fylder Jordens vand
Men måske findes der i universet exoplaneter, der har mere væske.
ferskvand drikkevand vand mangel jorden planet

Den store 'dråbe' svarer til alt det vand, der findes i og på Jorden. Den mellemste er flydende ferskvand, og den mindste er ferskvandssøer og -floder. (Illustration: Howard Perlman, USGS, Jack Cook, Woods Hole Oceanographic Institution, Adam Nieman/Data Source: Igor Shiklomanov)

Det er ikke uden grund, vi kalder Jorden for 'den blå planet'. Det meste af Jordens overflade er jo dækket af vand.

De blå have sammen med de hvide skyer gør Jorden enestående i Solsystemet, og alle astronauter fortæller, hvor meget det betyder at kunne se ned på vores planet.

Med alt det hav skulle man tro, at Jorden er en temmelig våd planet, men det er nu ikke tilfældet.

Det vand, vi har i havene og iskapperne, udgør kun 0,02 procent af Jordens masse. Selv om der også findes noget vand i Jordens indre, som er bundet i mineraler, så er Jorden i virkeligheden en ganske tør planet.

I dag, hvor vi kan sammenligne med exoplaneter, kan vi se, at Jorden er helt usædvanlig tør, og at det normale muligvis er planeter, der indeholder omkring 25 procent vand.

Jorden og dens vand

Der er en meget simpel måde at vise Jordens indhold af vand:

De står bag bøgerne 'Det levende Univers' samt 'Rejsen ud i rummet - de første 50 år' og skriver om aktuelle astronomiske begivenheder for Videnskab.dk, hvor de går under kælenavnet 'Stubberne'.

Ved siden af en model af Jorden kunne man anbringe en lille blå kugle, der rummer alt det vand, der findes i Jordens have. Denne blå kugle af vand ville ikke fylde meget i forhold til Jorden.

Den ville få en diameter på bare 1.385 km, hvilket viser, at den med lethed kan anbringes midt i Europa. Til sammenligning har Jorden en diameter på 12.742 km.

Jordens høje massefylde på 5,5 gram/cm3 viser, at der ikke kan være meget vand dybt nede i Jorden, da vand jo har en massefylde på bare 1 gram/cm3.

Vi ved, at der findes noget vand i det indre af Jorden bundet i mineraler, og at der selv nede i kernen også kan findes vand.

Det er svært at give et præcist skøn, men man regner med, at den samlede mængde vand i Jordens kappe kun er omkring tre gange større end vandmængden i oceanerne.

Nede i den metalholdige kerne skønnes det, at der måske er bundet vand svarende til fem gange vandmængden i havene.

LÆS OGSÅ: Har Jorden altid haft den samme mængde vand?

NASA vand planet

71 procent af planetens overflade er dækket af vand. (Foto: NASA)

Hvor kommer vandet fra?

Men selv om Jorden astronomisk set er en tør planet af klippe og metal, så har astronomerne haft meget sjov med at finde ud af, hvor vandet er kommet fra.

Jorden befinder sig i den indre del af Solsystemet, og her var der fra starten for varmt til at vanddamp kunne fortættes til vand. Det stof, som var til rådighed for at opbygge Jorden, må have været ganske tørt – hvilket jo også passer med Jordens massefylde.

På den anden side ved vi, at der har været have næsten lige fra begyndelsen. Den mest nærliggende teori er derfor, at vandet er kommet til Jorden med isholdige kometer eller asteroider.

Der forskes meget aktivt i dette problem, som altså stadig ikke er løst. For at finde en egnet kilde til Jordens vand, må man se på det såkaldte D/H forhold. Det er forholdet mellem mængden af tung brint, eller deuterium, og almindelig brint, hydrogen.

Hvor almindelig brint har en atomkerne, som alene består af en proton, har deuterium en kerne, som består af både en proton og en neutron.

brint NASA let tung

Model af henholdvis let og tung brint. (Illustration: NASA)

Jordens vand er en blanding af almindeligt vand med formlen H2O og tungt vand med formlen D2O. Det giver en værdi for forholdet D/H på 0,000156 for det vand, som findes på vores planet.

Hvad man leder efter, er asteroider eller kometer, som indeholder is eller vand, og hvor forholdet D/H nogenlunde svarer til værdien for Jordens vand. Her råder vi endnu kun over få data, så gåden om, hvorfra Jorden har fået sit vand, er stadig ikke løst.