Ikke set før: Chimpansemor behandler sin søns sår med insekter
chimpanse-sår-insekt-medicin

Hun-chimpansen Roxy plejer såret på den voksne han-chimpanse, der hedder Thea, med et insekt. (Foto: Tobias Deschner)

07 februar 2022

For første gang har forskere observeret chimpanser, som plejer sig selv og andre chimpansers sår med insekter.

Det skete i november 2019 i Gabon i Vestafrika. Og det er siden blevet observeret flere gange samme sted.

Man har tidligere set eksempler hvor bjørne, elefanter og bier medicinerer sig selv.

Men det er første gang, man har observeret et dyr, der bruger insekter som medicin. Og det er også første gang, man ser et dyr, der medicinerer en anden end sig selv.

Det har resulteret i et netop udgivet studie i det videnskabelige tidsskrift Current Biology, hvor forskerne bag argumenterer for, at det er et tegn på, at chimpanser har evnen til at udvise en såkaldt prosocial opførsel, som kan sammenlignes med menneskelig empati.

»Det her er for mig særligt spændende, fordi der er så mange mennesker, der tvivler på prosociale evner i andre dyr,« siger Simone Pika, der er kognitiv biolog ved Osnabrück Universitet i Tyskland, i en pressemeddelelse.

»Pludselig har vi en dyreart, hvor vi virkelig ser individer, der bekymrer sig for andre.«

I videoen kan man se chimpansen Suzee, der inspicerer et sår på foden af sin voksne søn Sia. (Videoen: Alessandra Mascaro / YouTube)

Første gang det blev observeret i 2019, var da Alesandra Mascaro, som arbejdede frivilligt for Ozouga Chimpanzee Project, optog en video af en chimpansemor, der plejede sin søns sår.

Bagefter viste hun den til sine overordnede Simone Pika og Tobias Deschner, der er primatolog tilknyttet projektet.

Efter at have set videoen begyndte de at overvåge chimpanserne. I løbet af 15 måneder lykkedes det dem at dokumentere 17 yderligere tilfælde, hvor chimpanserne brugte insekter til at behandle sig selv og andre.

Forskerne ved ikke, hvilke insekter chimpanserne bruger, eller hvad deres medicinske egenskaber er.

»Mennesker bruger mange insektarter som lægemiddel mod sygdomme. Der har været studier, som viser, at insekter kan have antibiotiske, antivirale og anthelmintisk funktioner,« siger Pika i pressemeddelelsen.

Forskerne skal fremadrettet forsøge at identificere, hvilke insekter der bliver brugt, og hvem der behandler hvem i gruppen.

mhj