Se de enestående billeder: Forsker besøger nyfødt stillehavsø
»Vi var spændte som små skolebørn.«
hedder Hunga Tonga-Hunga Ha’apai

Forskerne overfløj den 3 år gamle vulkanø, som uofficielt er blevet døbt Hunga Tonga-Hunga Ha’apai, med en drone i forbindelse med det første besøg. Det er den grå vulkanø i midten, der er 3 år gammel. (Foto: Woods Hole)

En NASA-forsker satte for få måneder siden sine fødder på en ø, ingen andre før har besøgt.

Nu har han offentliggjort billeder af stillehavsøen, der er en sand baby-ø. Den er nemlig ganske lille og kun tre år gammel.

Øen opstod i 2015 og ligger imellem to ældre øer, som den hænger sammen med dem via en tange. Øgruppen er en del af Tonga – en nation i det sydlige Stillehav. Den er en ud af blot tre øer, der er opstået indenfor de sidste 150 år, og som rent faktisk har overlevet i mere end nogle få måneder.

Stillehavsø

Øen imellem de to allerede eksisterende øer opstod i forbindelse med et vulkanudbrud i 2014-15. (Foto: NASA's Goddard Space Flight Center/Lauren Ward)

I de fleste tilfælde forsvinder nye øer hurtigt igen, da havets bølger får klipperne til at smuldre. Men denne ø, der uofficielt kaldes Hunga Tonga-Hunga Ha'apai, er en standhaftig størrelse.

Indtil nu har den lille vulkanø aldrig været besøgt, så den første gåtur på stranden var en stor oplevelse:

»Vi var spændte som små skolebørn,« fortæller Dan Slayback i en nyhed på NASA's hjemmeside. Han forsker ved NASA Goddard Space Flight Center i Greenbelt, Maryland.

Siden øens fødsel har NASA-forskeren observeret den via satellitter for at forstå, hvorfor den ikke smuldrer bort lige så hurtigt som andre nyskabte øer. Han har også forsøgt at lave en 3D-model af, hvordan dens form og masse svinder ind over tid.