Museum finder rekordmange nye arter i 2018: »Vi har travlt, hvis vi skal nå at beskrive resten«
17 december 2018

1 ny gnaver, 2 nye fugle, 10 nye otolith-baserede fossile fisk, 44 møl, 23 dragetusindben, 18 pelikanedderkopper og 3 buske, remses der op i en pressemeddelelse fra Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet.

Listen over dyrearter på Jorden opdateres løbende, og i år har forskere fra museet føjet rekordmange artsbeskrivelser til den.

226 i alt, hvilket er 56 flere end den forrige rekord, der blev sat i 2016.

»Gennem Jordens historie har livet hele tiden udviklet sig – nogle arter er uddøde, mens andre er kommet til. I dag er kendsgerningen desværre, at dyr, planter og andre organismer uddør i så stort et omfang, at vi betegner det som den sjette masseuddøen i Jordens historie,« siger professor Henrik Enghoff fra Statens Naturhistoriske Museum i pressemeddelelsen og fortsætter:

»Vi har derfor travlt, hvis vi skal nå at beskrive resten af de ukendte arter, før de måske forsvinder.«

Henrik Enghoff har selv beskrevet over 400 nye arter af tusindben i sin karriere.

Hvert år tilføjes der på verdensplan omkring 17.000-18.000 nye arter til listen af nye arter, og den rummer nu beskrivelser af cirka 2 millioner dyr, planter og svampe.

Der er derfor stadig et stykke vej til målstregen, da man vurderer, at der lever 10 millioner arter dyr på Jorden.

»Det er meget sandsynligt, at nogle af de ukendte arter en dag kan udnyttes som alternativ fødekilde eller ny medicin. Samtidig er det vigtigt, at vi hele tiden bliver klogere på, hvilke organismer der findes, så vi bedre kan forstå naturen og passe på den,« siger Henrik Enghoff i pressemeddelelsen.