Forvirrende regnestykke er gået viralt, og matematikere hader det
virale ligning 8/8(2+2) matematik regnestykke

Et regnestykke er gået viralt blandt matematikerne. Forstå, hvorfor det frustrerer matematikere i denne artikel. (Foto: Alex E. Proimos / Wikimedia)

Et regnestykke er gået viralt blandt matematikerne. Forstå, hvorfor det frustrerer matematikere i denne artikel. (Foto: Alex E. Proimos / Wikimedia)

09 august 2019

Internettet har været splittet omkring Yanny og Laurelfarven på kjolen - og nu denne ligning...

8 ÷ 2(2+2) = ?

Løser man den på én måde, giver regnestykket 1.

Løser man den på en anden måde, giver regnestykket 16.

Den eneste forskel er, hvilken rækkefølge man ganger og dividerer med.

Hvordan løser man ligningen?

8 ÷ 2(2+2) = ?

Man starter altid med at løse det i parentesen først. Derfor er alle enige om, at regnestykket kan omskrives som:

8 ÷ 2 * 4

Men det er trinnet derefter, der skaber forvirring. For nu skal vi både dividere og gange, og hvad skal vi gøre først?

Begynder man med at gange, bliver regnestykket 8 ÷ 8 = 1.

Men hvis man begynder med at dividere, får man regnestykket 4 * 4 = 16.

Som Steven Strogatz, der er professor i matematik ved Cornell University i USA, forklarer, er reglen, at man regner fra venstre mod højre, når vi er i en situation som denne, hvor det at gange og dividere har lige høj prioritet.

Derfor er det korrekt at klare divisionen først og derefter multiplikationen, så vi får resultatet 16.

Læs hans uddybende forklaring hos New York Times, hvor han også fortæller, at det tvetydige regnestykke er udtryk for dårlig matematisk 'grammatik'. Det burde være sat op med parenteser for at hjælpe læseren med at forstå meningen.

Selv lommeregnere er uenige om resultatet (se billedet i bunden af artiklen).

»Jeg HADER det her,« kommenterede Amie Wilkinson, en professor i matematik ved University of Chicago, på en kollegas Facebook-post om ligningen. Mange matematikere har samme foragt for den virale ligning, skriver The New York Times.

LÆS OGSÅ: Derfor er matematik ikke lige let for alle

Problemet er, ifølge matematikerne, at ligninger som denne forstærker ideen om, at matematikkens essens består af regler for beregninger, som man bare skal lære udenad.

»Det antyder, at pointen i matematik er at bruge dumme regler for at spænde ben for folk,« klager Annie Wilkinson ifølge New York Times.

LÆS OGSÅ: ​Kan jeg bruge matematik til at vinde i Lotto?

Udenfor konteksten siger matematiske ligninger som denne intet. Men hvis man bruger matematikken til at løse et virkeligt problem, er det noget andet.

Se her, hvordan ligningen kan overføres til et virkeligt scenarie:

  • En restaurant ansætter otte tjenere, der inddeler sig i to hold med lige lange vagter.
  • Hver tjener får 2 dollar i løn samt 2 dollar i drikkepenge i timen. 
  • Hvor meget tjener et hold af tjenere tilsammen i timen?

Løsningen kan i dette tilfælde kun se således ud:

(8 / 2)(2+2)=16

I denne kontekst giver det nemlig ikke længere mening at løse ligningen på to forskellige måder. Der er kun et svar - 16 dollar.

LÆS OGSÅ: Angst for matematik sidder i dine gener

LÆS OGSÅ: Din verden er fyldt med matematik

 

 

ski

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.