Fossil af gigantisk dyr fundet i Polen: Stor som elefant og lignede blanding af næsehorn og skildpadde

Den gigantiske Lisowicia bojani traskede rundt på Jorden for 200 millioner år siden. (Illustration: Karolina Suchan-Okulska / Science)

23 november 2018

Forestil dig, at du krydser et næsehorn med en kæmpeskildpadde og derefter forstørrer resultatet:

I så fald ville du måske nå frem til noget à la Lisowicia bojani, en nyligt opdaget art af therapsider, der var fjerne forfædre til nutidens dyr og mennesker, kunne vokse sig gigantisk store.

Forskere har i Polen fundet 200 millioner år gamle knogler, der afslører, at Lisowicia bojani havde en krop som et næsehorn, et næb som en skildpadde og vejede 9 ton - cirka det samme som en afrikansk elefant. Det skriver Sciencemag.

Dengang, under den geologiske triasperiode, levede de forhistoriske kæmpedyr samtidig med de tidligste dinosaurer.

En tegning af skelettet af Lisowicia bojani. Den sorte linje markerer 1 meter. (Illustration: Tomasz Sulej)

Mens dinosaurerne kom til at dominere den følgende periode, trivedes dyregruppen therapsider altså nok til både at vokse og være afsæt til moderne dyreliv, skriver Independent.

»Hvem skulle nogensinde have troet, at der har levet gigantiske, elefantstore fætre til pattedyrene side om side med nogle af de allerførste dinosaurer?« lyder det ifølge Sciencemag fra en undrende palæontolog i hvirveldyr Stephen Brusatte fra University of Edinburgh, Skotland.

Fossilerne, der er blevet fundet af et forskerteam bestående af svenske og polske forskere fra henholdsvis universitetet i Uppsala og Polish Academy of Sceinces, tegner billedet af Lisowicia bojani som en type dicynodont fra therapsid-gruppen. Dicynodonter var planteædere, og flere af dem havde ingen tænder, skriver Independent.

Fossilerne er desuden det første bevis på, at den type dicynodont levede samtidig med en type langhalset dinosaur af grenen Sauropodomorpha.

Det første fossil fra Lisowice blev fundet i Polen i 2005. Siden er mere end 1.000 knogler og benstykker blevet fundet i området, og forskernes bud er, at her har været en flodaflejring i triasperioden.