Forskere opdager unik vulkan i havet vest for Grønland
Opdagelsen giver et indblik i, hvordan Grønland blev dannet.
Vulkan fundet i havet vest for Grønland keglevulkan

Vulkanen er fundet vest for Grønland (ved den grønne pil) og stammer fra kridttiden, dengang dinosaurerne regerede verden, og Europa, Afrika og Amerika stadig hang sammen. (Kort: Google Earth/ Christian Knudsen)

Danske forskere har fundet en vulkan i havet vest for Nuuk, Grønland.

Fundet er unikt, fordi den stammer fra dengang, hvor superkontinentet Pangea blev opdelt, og Afrika, Europa og Amerika langsomt begyndte at glide fra hinanden. Læs mere om Pangea i boksen under artiklen.

Opdelingen skabte en masse vulkaner langs hele Atlanterhavet, men de befinder sig alle sammen under havbunden og er derfor svære at finde og undersøge.

Vulkanen vest for Nuuk blev da også fundet ved et tilfælde, da et olieselskab ledte efter olie.

»Der er ikke så tit, at man støder på vulkaner fra den tid, fordi de befinder sig under havets bund. Derudover er det sjovt, at vi finder den netop vest for Grønland, fordi Atlanterhavet jo endte med at blive skabt mellem Østgrønland og Europa,« siger forskeren bag fundet, ph.d. og geolog Christian Knudsen fra Danmarks Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS), da Videnskab.dk fanger ham til en snak.

Opdagelsen er for nylig offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Canadian Journal of Earth Sciences.

En keglevulkan ligesom Kilimanjaro

Christian Knudsen forklarer, at geofysiske målinger viser, at vulkanen har form som en flere kilometer høj keglevulkan. Det er den type vulkan, som vi i dag kender fra eksempelvis Kilimanjaro i Østafrika.

Ligesom Kilimanjaro lå den grønlandske vulkan også på landjorden, da den var aktiv.

Vulkan fundet i havet vest for Grønland keglevulkan

Kilimanjaro, Afrikas højeste bjerg på 5895 meter. (Foto: Shutterstock)

Vulkanen er dannet, ved at der i den sejtflydende, smeltede stenmasse blev opbygget et stort gastryk under jorden.

Lavaen steg op, og på et tidspunkt blev vægten af bjergsiderne for lille til at holde på trykket, og blandingen af smeltet sten og brandvarm gas blev frigivet eksplosivt.

»Nogle af den type vulkaner kan sende sten helt op i stratosfæren i op til 10 kilometers højde. Vi kan ikke sige, om denne vulkan har sendt sten og lava så langt op, men ud fra indholdet af glas og små, runde lava-partikler i prøverne kan vi i hvert fald slå fast, at stenene har været godt oppe og flyve for at blive kølet så hurtigt ned,« siger Christian Knudsen.

Flere vulkaner i Grønland

Der findes andre vulkaner i Grønland, som alle sammen var aktive for omkring 60 millioner år siden.

Forskere har i mange år kæmpet med at forstå, hvordan de er blevet dannet.

Én teori går på, at vulkanerne blev dannet, i takt med at Grønland langsomt gled hen over et vulkansk aktiv lag i undergrunden, som skabte vulkaner på Grønlands overflade.

Kilde: Nature Geoscience

Giver ny viden om Grønlands udvikling

Det er altid spændende med nye fund, og i dette tilfælde er undersøgelsen af den nye vulkan en vigtig brik i at fortælle historien om den geologiske udvikling mellem Grønland og Canada.

Sådan skriver Henrik Stendal, der er chefgeolog for den grønlandske regering, da Videnskab.dk ’hooker’ op med ham på mail.

Henrik Stendal har ikke deltaget i det nye studie, men han har læst det og fortæller, at det kommer med spritny viden vedrørende udviklingen af Grønlands geologi.

Forskerne har indtil nu tolket den geologiske udvikling udfra geologiske landkort, mens de henover havet har måttet tolke udfra geofysiske målinger af undergrunden.

»Men her er der en boring midt mellem de to lande, som giver ny information om udviklingen af området, med hensyn til hvilke bjergarter der er tale om. Men også vigtig information om dannelsestidspunktet. Dermed kan historien og udviklingen stykkes sammen med endnu større sandhedsværdi end tidligere,« skriver Henrik Stendal.