Forskere finder ny kæmpeedderkop med mystisk horn på ryggen
Kilde:
13 februar 2019

Det er ikke alle, der bliver begejstret for at finde en edderkop.

Men hos en forskergruppe vækker fundet af en fugleedderkop i Angola stor opsigt, for edderkoppen er ikke hidtil kendt i forskerkredse. Desuden har den en bemærkelsesværdig udvækst på ryggen.

Det skriver Science Daily.

edderkop tarantel

Her ses edderkoppen, der har det latinske navn Ceratogyrus attonitifer. På ryggen ses det mystiske, lange horn, hvis funktion forskerne ikke kender. (Foto: Ian Engelbrecht)

I et nyt studie, der undersøger den nye art, kan forskerne se, at den skiller sig ud.

»Ingen andre edderkoppe-arter I verden besidder et lignende fremspring (fra ryggen, red.),« skriver forskerne i studiet.

Fugleedderkoppen tilhører en edderkoppe-gruppe, der er kendt for at have små horn på kroppen, men hos denne art har hornet en særlig udformning og længde, som ingen andre kendte arter har.

Desuden viser undersøgelser, at strukturen i øvrige arters horn er mere fast, mens denne har et længere og mere blødt horn.

Det er dog endnu for tidligt at sige, hvad dette horn bliver brugt til, skriver forskerne.

Den fascinerende skabning eller bæstet (kært barn har mange navne) blev fundet i forbindelse med The National Geographic Okavango Wilderness-projekt, som er oprettet for at samle viden om vilde områders biodiversitet.

edderkop tarantel