Forhistoriske pandaer spiste bambus… Og kød
Kilde:
01 februar 2019

Pandaer har ikke altid været det nuttede planteædende dyr, som vi bedst kender det i dag.

For flere millioner år siden var pandaen kødæder og spiste generelt meget mere varieret, end forskere hidtil har troet, viser et nyt kinesisk studie.

Det skriver The Independent.

På trods af pandaers meget veludviklede tandsæt, der er udviklet til at knuse de hårde strukturer i bambus, peger forskerne på, at de i fortiden spiste langt mere varieret.

»Det er blevet almindeligt anerkendt, at kæmpepandaer udelukkende har levet af bambus i de sidste to millioner år,« siger Fuwen We, der forsker i dyrs biologi ved Institute of Zoology, Chinese Academy of Sciences i Beijing og er en af forskerne bag studiet, til The Independent.

»Vores resultater viser dog noget andet,« tilføjer Fuwen We.

Ved at sammenligne det kollagen (et protein i knoglerne), der findes i flere millioner år gamle pandaknogler med kollagenet i moderne pandaer fandt forskerne en tydelig forskel i den kemiske sammensætning.

Moderne pandaer har en langt mere ensformig kemisk sammensætning i knoglerne på grund af deres konsistente diæt, modsat kødædende dyr.

Og det er netop det, der får forskerne til at pege på, at pandaer i fortiden spiste en mere alsidig kost.

Pandaknoglerne, de har undersøgt, er fra det sene Miocæn, som er en geologisk periode for omkring 23-5 millioner år siden.

Forskerne ved endnu ikke, hvorfor pandaerne blev vegetarer, men en mulig årsag kan være datidens klimaforandringer.

Det nye studie stemmer med tidligere forskning, som Videnskab.dk har skrevet om. Forskere har nemlig tidligere gættet på, at forhistoriske pandaer må have været rovdyr på grund af deres genetik. Det kan du læse mere om her.

Moderne pandaers afhængighed af bambus har resulteret i, at dyrearten i dag er truet, da flere og flere skove ødelægges.

Det nye studie er publiceret i det naturvidenskabelige tidsskrift Current Biology.

viw