En af Danmarks giftigste planter vokser ved Hammershus – sådan brugte hekse og munke den i middelalderen
Hvorfor er nogle planter giftige for mennesker? Få svaret i denne udgave af podcastserien Plantejagten.
Redaktionsassistent
Jeg er studentermedhjælper her på Videnskab.dk. Jeg startede i januar 2023 og er primært tilknyttet Forskerne Formidler og Videnskab.dk's salg af faglig formidling. Til daglig studerer jeg journalistik og internationale studier på RUC.
Hvorfor er nogle planter giftige for mennesker? Få svaret i denne udgave af podcastserien Plantejagten.
Denne gule blomst med en violet midte tilhører bulmeurten, der er en af Danmarks giftigste planter. (Foto: Niels Christian Sanden)

\ Artiklen er skrevet af
Ved de velbevarede ruiner af Hammershus kan man finde en helt særlig plante.
En plante som munke og kloge koner brugte til at lave medicin i middelalderen. Men samtidig er det en af de giftigste planter, der vokser i Danmark.
Planten hedder bulmeurt, og den er Plantejagten på udkig efter i dette sjette afsnit.
I jagten på bulmeurt får Emma Aller og Niels Christian Sanden hjælp af Tino Hjorth Bjerregaard. Tino er skovarbejder og naturvejleder, og så er han meget interesseret i reliktplanter som bulmeurt.
Reliktplanter er en slags levende fortidsminder, og de findes ofte i nærheden af gammel, menneskelig bebyggelse. Det er nytteplanter, der i gamle dage blev indført af mennesker som krydderurter, planter til at lave farvestoffer eller meget andet.
Hør podcasten i afspilleren i toppen af artiklen, eller søg på ‘Plantejagten’ i din foretrukne podcast-app.
Plantejagten er en podcastserie på foreløbig 12 afsnit. Den handler om alle de spændende historier, som vores vilde planter gemmer på.
På Instagram kan du se billeder af de planter, der indgår i hvert enkelt afsnit.
Værterne er Emma Aller og Niels Christian Sanden, der begge er postdoc’er på Institut for Plante- og Miljøvidenskab på Københavns Universitet.
Plantejagten er blevet til som et samarbejde mellem Københavns Universitet og Videnskab.dk. Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden.
Bulmeurten blev dog hverken brugt som krydderurt eller for sin farve. Den blev brugt til at lave medicin. Men er det ikke farligt at bruge en giftig plante til at lave medicin?
Det kan Jens Soelberg, der er samlingsmedarbejder på Herbarium C ved Statens Naturhistoriske Museum, svare på, og ham besøger Emma og Niels Christian.
Og jo, den måde bulmeurt blev brugt på i gamle dage er meget uansvarlig med nutidens briller. Men Jens fortæller også, at stoffer fra giftige planter er en vigtig ingrediens i visse typer moderne medicin. Faktisk bliver nogle af de giftige stoffer fra bulmeurten stadig brugt i dag.
Alt det kan du blive klogere på i dette afsnit af Plantejagten.
God plantejagt!
\ KORTE VIDEOER
Få Videnskab.dk's gratis nyhedsbrev for alle, som er vilde med det vilde.
Tak! For at blive endeligt tilmeldt, har vi sendt dig en mail, hvor du skal bekræfte din tilmelding. Tjek venligst dit spamfilter, hvis mailen ikke lander i din indbakke.
Der opstod en fejl under tilmelding til vores nyhedsbrev.

Bliv klar til solformørkelsen 12. august. Vind to par solformørkelsesbriller ved at abonnere på Videnskab.dk's gratis nyhedsbrev. Vi trækker lod blandt alle nyhedsbrevsmodtagere i juli.