Astronomer finder gigantisk galakseklynge fra det tidlige univers
Kilde:
19 oktober 2018

Forskere har opdaget en chokerende stor klynge af galakser, som stammer fra universets barndom.

Strukturen kan ændre vores opfattelse af, hvordan galakser bliver formet. Det skriver The Independent.

Den nyopdagede galakseklynge ligger så langt væk fra os her på Jorden, at det svarer til, da universet kun var omkring to milliarder år gammelt - i dag er det omkring 13,8 milliarder år gammelt.

Forskerne har aldrig tidligere observeret en struktur af den størrelse og tæthed så langt tilbage i tiden. Det kom som et chok for dem, at så store strukturer kunne dannes i det tidlige univers, skriver The Independent.

»Det er første gang, at sådan en stor struktur er blevet identificeret ved så stor rødforskydning (en astronomisk målemetode, red.), bare to milliarder år efter Big Bang,« siger Olga Cucciati, som er ansat som postdoc på Department of Physics and Astronomy på University of Bologna i Italien, ifølge The Independent.

gigantisk galakse klynge opdaget tidlige universet

Forskerne kalder den gigantiske klynge af galakser for 'Hyperion' efter en titan fra græsk mytologi, ifølge Reuters (Foto: Luis Calçada & Olga Cucciati/ESO)

Olga Cucciati er hovedforfatter på studiet, der endnu ikke er udgivet i et videnskabeligt tidsskrift, men ligger frit tilgængeligt på arXiv preprint-serveren, som er en hjemmeside, hvor forskerne kan diskutere deres studier, før de udgives. At studiet endnu ikke er udgivet betyder, at det ikke er blevet godkendt af andre forskere gennem såkaldt fagfællebedømmelse.

Galakseklyngen har fået navnet 'Hyperion' efter en græsk titan af samme navn og blev spottet af et forskerteam, der brugte the European Southern Observatory’s Very Large Telescope til at kigge efter tidlig galaksedannelse i det tidlige univers.

Hyperion har en masse på en million milliard gange Solens masse.

ie