Teleskop fejrer jubilæum med smukke rumfotos
NASA's Spitzer-teleskop har i 10 år været i kredsløb omkring Solen. Derfra har den taget tryllebindende billeder af universet omkring os. Se 16 af dem her.

Siden sin opsendelse 25. august i 2003 har Spitzer-teleskopet fra sit kredsløb om Solen taget billeder af galakser, stjernetåger, planeter og kometer. Det er der kommet utroligt mange smukke billeder ud af, som det kan ses i galleriet herover.

Billederne er med til at give forskerne hos NASA indblik i universet omkring os.

Blandt de største af Spitzers opdagelser er blandt andet en 'usynlig' ring omkring Saturn. Ringen er en tynd skive af is og støvpartikler, som ikke opfanges i traditionelt lys. Men Spitzer observerer stjernehimlens infrarøde bølgelængder - det vil sige lys, som det menneskelige øje ikke kan se - også kaldet varmestråling.

Netop derfor var Spitzer i stand til at spotte ringen, som faktisk er den største omkring Saturn.

Ifølge en pressemeddelelse fra NASA havde forskerne ikke i deres vildeste fantasi turde håbe på, at det 850 kg tunge rumobservatorium havde været så produktiv, funktionsdygtig eller ville holde så længe.

Spitzers kig på det fjerne verdensrum

Da Spitzer først blev opsendt, var det ladet med en heliumvæske, som kølede linsen og instrumenterne ned til en temperatur få grader over det absolutte nulpunkt; -273,15 grader celsius. Det gjorde rumobservatoriet i stand til at se nogle af de fjerneste og koldeste objekter i rummet.

Da heliumvæsken var brugt op, gik Spitzer over til at finde objekter, der udsendte infrarød stråling med kortere bølgelængder, altså lidt 'varmere' varmestråling.

Spitzer var desuden den første til at spotte en fremmed klode i andet solsystem 63 lysår fra Jorden. Det drejer sig om den såkaldte 'varme Jupiter'-planet HD 189733b.

Siden da har det nu 10 år gamle rumobservatorium opdaget flere af disse exoplaneter og kortlagt deres atmosfærer. Det har medvirket til at udvide den viden, vi har om fjerne galakser, som blandt andet viser sig at være større og mere udviklede end troet.

Derudover har Spitzer også givet forskerne et nyt og forbedret kort over vores egen galakse, Mælkevejen.

Billederne er hentet fra Wired.com.