Malaria kan stamme fra gorillaen
Hidtil har man troet, at malaria stammer fra chimpanser, men ny forskning peger på, at sygdommen i stedet kommer fra gorillaer. Den nye viden kan være et vigtigt skridt i bekæmpelsen af sygdommen.

Måske stammer malaria i virkeligheden fra gorillaer og ikke chimpanser, ifølge ny forskning (Foto: Wikimediacommons)

Hvert år dør omkring to millioner mennesker af malaria. Malaria er dermed den infektion, der historisk har flest menneskeliv på samvittigheden.

Hidtil har man troet, at den alvorlige sygdom stammede fra vilde chimpanser, men nu fejer forskere denne teori af bordet, skriver Independent om en ny undersøgelse, der er offentliggjort i tidsskriftet Nature.

Det har vist sig, at den parasit, der forårsager malaria har fulgt med til højere stadier af evolutionen end hidtil antaget.

Det er forskere fra USA, tre afrikanske lande og Europa, der har undersøgt malariaparasitter i fæces fra store aber.

Når man studerer DNA i infektioner af vilde aber, kan man ikke bruge blodprøver. Derfor indsamlede forskerne 2700 fæcesprøver fra to gorillaarter - den vestlige og den østlige - almindelige chimpanser og bonoboer.

Malaria er udbredt i de fleste tropiske og subtropiske egne i Afrika, Asien og Latinamerika. I alt smittes ca. 300 mio. mennesker årlig, og ca. 2 mio. dør, især mindre børn. Sygdommen fandtes indtil 1920'erne også i tempererede egne, f.eks. på Lolland, men forsvandt, uden at årsagen hertil er kendt. I Danmark ses ca. 100 tilfælde årlig (2009), især efter rejser til Afrika. Kilde: Den Store Danske

Herefter undersøgte forskerne hvilke parasitter, der havde forbindelse til hinanden.

De opdagede, at DNA fra de parasitter, der stammede fra gorillaer, var dem, der mindede mest om de menneskelige parasitter.

Malaria er forårsaget af parasitten Plasmodium og overføres via myg. Forskerne mener, at de ved at have fundet oprindelsen til den farligste type af malaria, vil være bedre rustede i kampen mod sygdommen.

»At forstå, hvor et menneskeligt patogen (sygdomsfremkaldende faktor, red.) som Plasmodium falciparum stammer fra, kan være et vigtigt skridt på vejen til at lære, hvordan man forebygger og behandler den sygdom, det forårsager,« siger Beatrice Hahn fra University of Alabama, der stod i spidsen for undersøgelsen, til Independent.

»I lighed med Aids stammer malaria fra primater. Studier af forløbere for HIV hos primater har opklaret mange aspekter omkring Aids. Jeg forventer, at det samme vil ske, når man sammenligner biologien hos gorillaens forstadie til P. falciparum med biologien hos det menneskelige modstykke,« siger Dr. Hahn til Independent.