Hvad er berøring?
Vidste du, at når du sidder på en stol, rører du den faktisk ikke – du svæver et lillebitte stykke over den? Få forklaringen i denne lille video.

Det sæde, du sidder på lige nu, rører du faktisk ikke.

Hvor mærkeligt det end lyder, skyldes det, at elektronerne i din bagdel afstøder elektronerne i sædet. Så selv om du føler, du sidder på sædet, svæver du i virkeligheden en mikrolillebitte smule over det.

Det at røre ved noget er med andre ord mere kompliceret, end man lige tænker over i hverdagen.

Kvantemekanik (eller kvantefysik) er en gren af fysikken som beskæftiger sig med stofs egenskaber på atomart og subatomart niveau (dvs. meget lille skala).

Læs også på Videnskab.dk: Derfor kan man ikke regne alt ud

I videoen oven for får du forklaringen på, hvorfor der skal noget så avanceret som kvantemekanik til for at forstå det tilsyneladende enkle fænomen ’berøring’.

Videoen stammer fra Minutephysics, der har lagt en masse videoer med fysiske eksperimenter ud på YouTube.