Netværksmøde binder YouTube-producenter sammen
»Det er svært at blive opdaget af de unge,« var en af de mange udfordringer, der kom frem, da Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling holdt et eksklusivt netværksmøde for at skabe dialog mellem danske YouTube-producenter.
center_for_faglig_formidling_youtube_netværksmøde

Center for Faglig Formidling holder netværksmøde for YouTube-producenter. (Foto: Malene Sommer Christiansen)

Center for Faglig Formidling holder netværksmøde for YouTube-producenter. (Foto: Malene Sommer Christiansen)

Du kender måske YouTube som et sted befolket af influenter, men faktisk har både medier, organisationer og virksomheder også efterhånden fået øjnene op for platformen.

Derfor afholdt Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling for nyligt et netærksarrangement, der samlede danske YouTube-producenter til blandt andet en snak om, hvordan man bedst når sit publikum på YouTube.

Om Center for Faglig Formidling

Center for Faglig Formidling (CFF) formidler viden om at formidle viden.

Centeret indsamler, evaluerer, udvikler og producerer viden om faglig formidling.

CFF er organiseret under Videnskab.dk. 

Blandt deltagerne var eksempelvis DR Nyheder, Vi Unge og TV2.

Forud for netværksmødet havde deltagerne medvirket i Center for Faglig Formidlings undersøgelse, der afdækker, hvordan producenterne arbejder med YouTube, og hvilke udfordringer de møder. Resultaterne blev præsenteret på mødet.

Undersøgelsen viser, at der er stor lighed mellem de forskellige producenter, deriblandt at alle har unge som målgruppe.

Målgruppen er dog også en af de største udfordringer for deltagerne, fordi den er svær at indsnævre og nå.

Man må prøve sig frem på YouTube

Alle netværksdeltagere var enige om, at man må prøve sig frem, når man producerer til YouTube, fordi det stadig er en ny platform for mange producenter.

Redaktionschef fra DR Nyheder Digital, Hans Christian Kromann, fortalte i et oplæg om DR’s egen satsning på YouTube, at også DR har gennemgået en udvikling.

»Vi har haft platformen siden 2014, hvor vi udgav få klip fra eksempelvis TV-avisen. Det fungerede ikke. Det var først i 2017, da vi satsede på YouTube, at det hele tog fart,« fortalte han.

DR's måde at producere på har ændret sig. Nu skabes historierne kun med henblik på YouTube. Manuskriptet handler også mere om gode billeder end selve teksten.

»Man skriver til det visuelle først. Hvis man ikke har fede visuelle elementer, som fortæller, hvad der sker, så bliver historien ikke til noget,« sagde redaktionschef Hans Christian Kromann.

Grobund for mere samarbejde

På mødet blev der desuden diskuteret behovet for at skabe mere samarbejde.

»Jeg synes, at mødet var brugbart, men jeg vil gerne have flere netværksmøder med en mere business- og YouTube-teknisk approach,« fortæller Line Rønn Tofte fra Altingets Spektrum.

Derfor er det ikke utænkeligt, at der i fremtiden vil komme flere netværksmøder for YouTube-producenter, hvor der gås i dybden med enkelte aspekter af at være producent på YouTube, heriblandt et bedre kendskab til algoritmer, data, og hvordan man kan generere indtægt på platformen. 

LÆS OGSÅ: Center for Faglig Formidling udgiver rapport om danske YouTube-producenter

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og her kan du læse mere om de farvestrålende ravfossiler med insekter fra Kridttiden, indlejret i gyldent harpiks, der størknede for 99 millioner år siden.