Center for Faglig Formidling udgiver rapport om danske YouTube-producenter
Rapporten viser blandt andet, at mange ønsker større kendskab til YouTubes tekniske dele, og at det er almindeligt at have udfordringer med målgruppen.
YouTube, rapport, Center for Faglig Formidling, Videnskab.dk

YouTube er en relativt ny platform for danske producenter, men stadigt flere medier og virksomheder har fået øjnene op for YouTube. (Foto: Shutterstock) 

YouTube er en relativt ny platform for danske producenter, men stadigt flere medier og virksomheder har fået øjnene op for YouTube. (Foto: Shutterstock) 

Hvilke virkemidler fastholder seeren? Er det almindeligt at have svært ved at skabe interaktion med målgruppen? Er det godt at bruge faste værter?

Det er nogle af de spørgsmål, som Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling har prøvet at besvare i en ny rapport om danske YouTube-producenter, som bygger på svar fra 11 respondenter.

Deltagere i vidensindsamlingen var Videnskab.dk (Tjek), DR Nyheder, TV2 Øst (Kras), Børns Vilkår (BørneTelefonen), TV2 Syd (Schwung), TV2 Fyn (Bemærk), Altinget (Spektrum), Girl Talk, MOOT, Det Blå Danmark (WorldCareersTV) og TV2 Echo.

Læs hele rapporten her.

Om Center for Faglig Formidling

Center for Faglig Formidling (CFF) formidler viden om at formidle viden.

Centeret indsamler, evaluerer, udvikler og producerer viden om faglig formidling.

CFF er organiseret under Videnskab.dk. 

Vi har fokus på vidensdeling

Formålet med rapporten var at identificere fælles udfordringer, virkemidler og bekymringer og inspirere producenterne til at se på og reflektere over, hvordan de arbejder med YouTube.

Derudover kunne de måske blive inspireret af at se, hvordan andre arbejder med YouTube. Håbet var, at dette kunne føre til vidensdeling og idéudveksling mellem danske YouTube-producenter.

Almindeligt at have udfordringer med målgruppen

Flere respondenter udtrykte udfordringer med målgruppen. Flere udtrykte, at det var svært at skabe interaktion med målgruppen, vide hvad de ønsker og få dem til at se indholdet. For nogle respondenter var dette et resultat af, at målgruppen var meget bredt defineret af 'moderplatformen'.

Mange respondenter arbejder dog på at lære målgruppen bedre at kende gennem evaluering, spørgeskemaer, fokusgrupper, feltarbejde, events og dialog på YouTube og Instagram. 

Netværksarrangement

Den 3. december afholdte Center for Faglig Formidling et arrangement for respondenterne og andre interesserede producenter, hvor rapporten blev præsenteret.

Dagen stod også på arbejde om målgrupper og et oplæg fra Hans Christian Kromann fra DR Nyheder om, hvordan de arbejder med YouTube.

Læs en artikel om arrangementet her.

Det er vigtigt med dygtige værter og hovedpersoner

Som producent lærer man efterhånden, hvad der virker godt hos sin målgruppen. Altså hvad der får brugerne til at se videoen - og gerne hele videoen.

Nogle virkemidler nævnes af mange, heriblandt, at værterne og hovedpersonerne skal have en personlig karakter og stil. De skal være gode formidlere, men næsten vigtigere er det, at de er autentiske, og at målgruppen kan identificere sig med dem. 

Humor fungerer godt, men det skal være naturligt og ikke virke påtaget. Og så skal indholdet naturligvis være spændende, fængende og på en eller anden måde være relevant for målgruppen.

Mange har gode erfaringer med samarbejde

I spørgeskemaundersøgelsen blev respondenterne også spurgt ind til deres produktionsvilkår og arbejdsgange.

Ved størstedelen af respondenterne indgår de ansatte i alle dele af produktionen. Det vil sige, at klipperen og fotografen også er med til at brainstorme om indhold, og at tilrettelæggeren er med ude at filme. Flere udtrykker, at indholdet bliver bedre, når der er flere ansatte med under hele processen.

Du kan finde hele rapporten her. Har du spørgsmål eller kommentarer til rapporten, kontakt projektmedarbejder Kristian Jensen på kje@videnskab.dk.

LÆS OGSÅ: Center for Faglig Formidling udgiver rapport om formidling på YouTube

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte, døde og vaccinationer i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs mere om det utroligt velbevarede dinosaur-foster, som du kan se herunder.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med 1 million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk