Heavy metal på universitetet
Rockguitarist Mircea Gabriel-Eftemie har sammen med en gruppe af medstuderende på AAU’s Medialogi-uddannelse udviklet et visuelt system til rockkoncerter.

Guitarist Mircea Gabriel-Eftemie har sammen med sine medstuderende på Aalborg Universitet udviklet et visuelt system til rockkoncerter. (Foto: Mnemic)

Hvis man kan forene sine to største – men vidt forskellige – interesser og oven i købet flette dem ind i sin uddannelse, kan man ikke bede om ret meget mere.

Det lykkedes for Mircea Gabriel-Eftemie, som sammen med en gruppe af medstuderende på AAU’s Medialogi-uddannelse, har udviklet et visuelt system til rockkoncerter.

»Vi kalder det et 'interactive performance system'. Pointen er, at et band kan få mulighed for at videregive noget teatralsk og visuelt uden at være afhængig af teknikere. Og det er dynamisk, så man trykker ikke bare på en knap og aktiverer en film, der er programmeret på forhånd,« forklarer Mircea Gabriel-Eftemie, som har en særlig grund til at interessere sig for, hvordan man kan give publikum større oplevelser til rockkoncerter.

Musik skal også være visuel

Mircea er guitarist i Mnemic, der er en af Danmarks mest populære heavyrock-grupper. Det er måske kun tilhængere af særligt tung rock, der kender Mnemic, men i de kredse er ingen i tvivl om, hvad de fem fyre fra Aalborg kan.

Gruppen har været opvarmningsband for verdensstjernerne fra Metallica, de har haft det ærefulde hverv at åbne Orange Scene på Roskilde Festival, og de barsler meget snart med deres fjerde album. Men musikken er ikke nok i sig selv.

Mnemic har siden 2003 udsendt tre album og arbejder for tiden på det fjerde. De har givet koncerter i det meste af Europa og har turneret med heavy-bands som Metallica, Deftones, Machine Head og Fear Factory. (Foto: Mnemic)

»Vi har altid gerne villet udvikle os og være på forkant, og det er også grunden til, at vi er kommet så langt. Vi har altid været begrænsede af at spille musik, og vi har været begrænset af lyden, for vi vil også gerne lave noget visuelt, så selvom de andre i bandet ikke helt forstod, hvad jeg mente, da jeg første gang fortalte om mine planer, syntes de, det lød rigtigt fedt,« fortæller Mircea Gabriel-Eftemie.

Medialogi-uddannelsen kombinerer blandt andet teknik, grafik og kunstnerisk kreativitet, så da Mircea Gabriel-Eftemie og hans medstuderende efter nogle års studier var klar, kastede de sig over muligheden for at skabe systemet, der kan sætte billeder på koncerten, mens den finder sted.

»Det er i virkeligheden mere reaktivt, end der er interaktivt. Systemet kombinerer to typer input, et statisk og et dynamisk. Det statiske er billeder og videosekvenser, som kunstneren hjemmefra har lagt ind i systemet, og som man ved, vil se fedt ud på lærredet bag bandet. Det styres af et input, man får under koncerten dels fra et webcam, der filmer publikum og band og dels fra en mikrofon, der optager lyden på scenen. For eksempel kan stortrommeslaget kontrollere alle billeder eller alle videoer. På den måde kan man skifte billedsekvenserne på lærredet bag bandet ved hjælp af lydinput fra både bandet og publikum,« forklarer Mircea Gabriel-Eftemie begejstret

Gerne open source

Han tilføjer, at flere fans har bemærket, at systemet giver et mere dynamisk show.

»Når vi skriver vores musik, er vi meget inspireret af billeder. Der er altid et budskab at sende ud til folk, og det fortolkes på forskellig vis. Det skal give mening og gå op i en højere enhed. Lysten til at udvikle systemet her er også et udtryk for, at vi er meget inspirerede af science fiction-film, som gør, at vi har lavet noget anderledes i stedet for at lave noget, der lyder som andre bands. Vi vil hellere skrive soundtracket til vores eget liv,« siger Mircea Gabriel-Eftemie.

Vi kalder det et 'interactive performance system'. Pointen er, at et band kan få mulighed for at videregive noget teatralsk og visuelt uden at være afhængig af teknikere.

Mircea Gabriel-Eftemie

Han har masser af planer om, hvordan systemet kan videreudvikles, når han og Mnemic har haft lejlighed til at teste det yderligere ved deres koncerter, men der er ingen planer om at skulle sælge idéen og tjene penge på den.

Tankerne går i højere grad på at gøre det tilgængeligt som såkaldt open source, hvor andre interesserede får gratis adgang til systemet og samtidig kan være med til at videreudvikle det.

Ud over Mircea Gabriel-Eftemie bestod studentergruppen på Medialogi af Thomas Wisbech, Lasse Wingreen og Brenly Bernard.

Lavet i samarbejde med Aalborg Universitet