Hvilke virkemidler fastholder seeren? Er det almindeligt at have svært ved at skabe interaktion med målgruppen? Er det godt at bruge faste værter?
Det er nogle af de spørgsmål, som Videnskab.dk’s Center for Faglig Formidling har prøvet at besvare i en ny rapport om danske YouTube-producenter, som bygger på svar fra 11 respondenter.
Deltagere i vidensindsamlingen var Videnskab.dk (Tjek), DR Nyheder, TV2 Øst (Kras), Børns Vilkår (BørneTelefonen), TV2 Syd (Schwung), TV2 Fyn (Bemærk), Altinget (Spektrum), Girl Talk, MOOT, Det Blå Danmark (WorldCareersTV) og TV2 Echo.
Læs hele rapporten her.
\ Om Center for Faglig Formidling
Center for Faglig Formidling (CFF) formidler viden om at formidle viden.
Centeret indsamler, evaluerer, udvikler og producerer viden om faglig formidling.
CFF er organiseret under Videnskab.dk.
Vi har fokus på vidensdeling
Formålet med rapporten var at identificere fælles udfordringer, virkemidler og bekymringer og inspirere producenterne til at se på og reflektere over, hvordan de arbejder med YouTube.
Derudover kunne de måske blive inspireret af at se, hvordan andre arbejder med YouTube. Håbet var, at dette kunne føre til vidensdeling og idéudveksling mellem danske YouTube-producenter.
Almindeligt at have udfordringer med målgruppen
Flere respondenter udtrykte udfordringer med målgruppen. Flere udtrykte, at det var svært at skabe interaktion med målgruppen, vide hvad de ønsker og få dem til at se indholdet. For nogle respondenter var dette et resultat af, at målgruppen var meget bredt defineret af ‘moderplatformen’.

Mange respondenter arbejder dog på at lære målgruppen bedre at kende gennem evaluering, spørgeskemaer, fokusgrupper, feltarbejde, events og dialog på YouTube og Instagram.
\ Netværksarrangement
Den 3. december afholdte Center for Faglig Formidling et arrangement for respondenterne og andre interesserede producenter, hvor rapporten blev præsenteret.
Dagen stod også på arbejde om målgrupper og et oplæg fra Hans Christian Kromann fra DR Nyheder om, hvordan de arbejder med YouTube.
Læs en artikel om arrangementet her.
Det er vigtigt med dygtige værter og hovedpersoner
Som producent lærer man efterhånden, hvad der virker godt hos sin målgruppen. Altså hvad der får brugerne til at se videoen – og gerne hele videoen.
Nogle virkemidler nævnes af mange, heriblandt, at værterne og hovedpersonerne skal have en personlig karakter og stil. De skal være gode formidlere, men næsten vigtigere er det, at de er autentiske, og at målgruppen kan identificere sig med dem.
Humor fungerer godt, men det skal være naturligt og ikke virke påtaget. Og så skal indholdet naturligvis være spændende, fængende og på en eller anden måde være relevant for målgruppen.
Mange har gode erfaringer med samarbejde
I spørgeskemaundersøgelsen blev respondenterne også spurgt ind til deres produktionsvilkår og arbejdsgange.
Ved størstedelen af respondenterne indgår de ansatte i alle dele af produktionen. Det vil sige, at klipperen og fotografen også er med til at brainstorme om indhold, og at tilrettelæggeren er med ude at filme. Flere udtrykker, at indholdet bliver bedre, når der er flere ansatte med under hele processen.
Du kan finde hele rapporten her. Har du spørgsmål eller kommentarer til rapporten, kontakt projektmedarbejder Kristian Jensen på kje@videnskab.dk.
LÆS OGSÅ: Center for Faglig Formidling udgiver rapport om formidling på YouTube