Center for Faglig Formidling udgiver rapport om formidling på YouTube
Rapporten viser blandt andet, at det er nyttigt for eksperter at bruge personlige anekdoter med velunderbygget fakta som grundlag.
Center for faglig formidling Videnskab.dk udviklingscenter

Unge vil hellere lytte til andre unge end til eksperter. Men det nytter at bruge såkaldte fortælleteknikker, når viden skal formidles på nettet. Det viser en ny rapport fra Center for Faglig Formidling. (Foto: Shutterstock)

Unge vil hellere lytte til andre unge end til eksperter. Men det nytter at bruge såkaldte fortælleteknikker, når viden skal formidles på nettet. Det viser en ny rapport fra Center for Faglig Formidling. (Foto: Shutterstock)

Hvordan bliver en video populær på YouTube? Og hvilke greb kan du som formidler bruge for at give dine videoer bedre chancer for at blive set i havet af vlogs og tutorials?

Det er to af de spørgsmål, som Videnskab.dk’s udviklingscenter, Center for Faglig Formidling, har undersøgt gennem en vidensindsamling om YouTube. 

Du kan læse den fulde udgave af rapporten her

Om Center for Faglig Formidling

Center for Faglig Formidling (CFF) formidler viden om at formidle viden.

Centeret indsamler, evaluerer, udvikler og producerer viden om faglig formidling.

CFF er organiseret under Videnskab.dk. 

Unge lytter til ligeværdige

Den nye rapport er en systematisk gennemgang af den forskningsviden, der på nuværende tidspunkt repræsenterer området.

Det indebærer blandt andet YouTube’s algoritmer, brugere, afsendere, genrer samt vidensformidling på YouTube - og i særlig grad, når det gælder sundhedsbudskaber.

Blandt rapportens vigtige pointer er, at særligt unge bliver mere influerede af ligeværdige end af eksperter.

De ‘små’ YouTube-kanaler, som opbygger og adresserer sit publikum, har større succes end de etablerede medier, og forskere ser kun en lille forskel mellem antallet af visninger hos fejlinformerende og sandfærdige videoer om sundhed på YouTube.

Fokus på fortælleteknikker giver bedre YouTube-formidling

En anden pointe, rapporten når frem til, er, at brugere generelt reagerer godt på anekdoter.

Hvis man eksempelvis vil formidle viden om HPV-vaccine, kan det være et nyttigt greb at tage udgangspunkt i en personlig historie.

Kombineret med faktakontrol kan fortælleteknikker sikre, at videnskaben præsenteres så engagerende og præcis som muligt.

Som det ser ud nu, er det reelt kun meget få vidensformidlende videoer på YouTube, som benytter fortælleteknikker, og i stedet er videnskaben ofte alene i fokus.

For mere viden om YouTube’s mønstre og gode, konkrete greb til vidensformidling, kan du læse rapporten.

Eller du kan kontakte projektleder bag centerets YouTube-projekt YouKnowHow, Kirstine Jacobsen ved at sende en mail til kj@videnskab.dk.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med 1 million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Danske corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte og døde i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.