Studie: E-cigaretter kan være fulde af svamp og bakterier
Kilde:
25 april 2019

E-cigaretter er blevet introduceret som det sundere alternativ til rygning, men de er fulde af svamp og bakterier, der beskadiger lungerne.

Det viser i hvert fald et nyt studie fra amerikanske Harvard School of Public Health ifølge NBC News.

»Opdagelsen af giftstofferne i e-cigaretter underbygger den stigende bekymring, vi har angående e-cigaretter,« fortæller en af forskerne bag studiet David Christiani, der er professor i miljøgenetik ved Harvard T.H. Chan School of Public, ifølge NBC News.

LÆS OGSÅ: Er e-cigaretter sundhedsskadelige?

Sammen med sine kolleger undersøgte han 75 produkter fra de 10 mest populære mærker af e-cigaretter i USA. Herunder:

• 37 engangs-patroner
  • 38 væsker fra e-cigaretter

Her fandt de, at 17 ud af 75 af produkterne, hvilket svarer til 23 procent, havde spor af giftstoffet endotoksiner. I studiet fandt man desuden ud af, at antallet af endotoksiner var højere i produkter med frugtsmag.

Derudover havde 61 af de 75 produkter, hvilket svarer til 81 procent, spor af glucan, der findes i cellevæggene hos de fleste svampe.

Begge stoffer bliver kædet sammen med en række sundhedsproblemer, herunder astma, reduceret lungefunktion og betændelse.

Forskerne ved endnu ikke, hvor giftstofferne kommer fra. De har dog en hypotese om, at det kommer fra bomuldsvægerne, der sidder i e-cigaretter, da bomuldsfibre er kendt for nemt at kunne bære på spor af endotoksin og glucan.