Mere motion er ikke nødvendigvis bedre
Moderat overvægtige taber sig ikke mere ved at motionere 60 minutter end 30 minutter, viser en ny undersøgelse. Kortere tids træning får folk til at være mere aktive resten af dagen, mener forsker.

Moderat overvægtige får ikke mere ud af at træne 60 minutter nogle gange om ugen frem for 30 minutter, viser en ny undersøgelse. (Foto: Shutterstock)

Moderat overvægtige får ikke mere ud af at træne 60 minutter nogle gange om ugen frem for 30 minutter, viser en ny undersøgelse. (Foto: Shutterstock)

Jo længere tid du bruger på løbebåndet, desto mere energi forbruger du. Og det skulle gerne give et større vægttab på sigt. Men en ny dansk undersøgelse peger på, at der er flere faktorer involveret i et vægttab end minutterne brugt i fitness.

Undersøgelsen, der er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Scandinavian Journal of Public Health, viser, at overvægtige opnår det samme vægttab ved at motionere 30 minutter frem for 60 minutter.

»Når folk motionerer i mindre grad, så har de mere overskud til at være aktive resten af dagen. Det skaber et større vægttab på sigt,« siger Anne Sofie Gram, ph.d.-studerende ved Institut for Biomedicin på Københavns Universitet. Hun har været med til at lave forskningen og er hovedforfatter til forskningsartiklen.

Større vægttab trods mindre træning

I undersøgelsen inddelte den tværvidenskabelige forskergruppe fra Københavns Universitet 61 moderat overvægtige (se faktaboks), der ikke var vant til at træne, men ellers sunde, danske mænd i tre grupper.

  • Den ene gruppe fik at vide, at de skulle træne 60 minutter dagligt i et fitnesscenter.
     
  • Den anden gruppe skulle træne lige så mange gange, men kun 30 minutter dagligt.
     
  • Den tredje gruppe skulle derimod ikke ændre livsstil og tjente som kontrolgruppe.

Undervejs målte forskerne deltagernes vægt, blodsukkerniveauer og energiforbrænding.

Efter 13 uger kunne forskerne konstatere, at de to træningsgrupper havde forbedret deres sundhed generelt, og hver gruppe havde tabt sig statistisk set lige meget.

Samtidig forhørte forskerne sig omkring deltagernes kostvaner for at tjekke, om de havde ændret sig undervejs for de tre grupper, og det havde de ikke.

Mindre motion giver mere energi og større positivitet

I løbet af de 13 uger blev forsøgspersoner fra de tre grupper desuden interviewet af forskerne. Interviewene afslørede blandt andet, hvordan forsøgspersonerne oplevede træningen, hvor meget energi de følte at have, samt hvor positive de var omkring at træne.

Fakta

En person er moderat overvægtig, når personens BMI (Body Mass Index) ligger lige over normalen. Det vil sige en BMI mellem 25 og 29.9. BMI udregnes ved at dividere vægt med højde.

Kilde: Wikipedia.org

Interviewene viste, at deltagerne fra gruppen, der trænede 30 minutter dagligt, oplevede at have mere energi end 60 minutters-gruppen. Deri ligger forklaringen, mener Anne Sofie Gram.

»Hvor 60 minutters-gruppen måske tog hjem og smed sig i sofaen, fordi de var trætte, så var den anden gruppe glad og fyldt med energi til at være aktiv resten af dagen,« siger Anne Sofie Gram.

Øget motivation ved 30 minutters motion

Interviewene afslørede også, at 60 minutters-gruppen oplevede træningen som monoton, udmattende og langvarig. Hvor 30 minutters-gruppen følte en øget motivation og større positivitet på grund af træningen.

»Den kortere fysiske aktivitet har åbnet op for et eller andet, som den ikke har åbnet op for i 60 minutters-gruppen eller kontrolgruppen,« siger Anne Sofie Gram.

»Der er noget, der tyder på, at 30 minutters-gruppen i højere grad tog cyklen til arbejde eller trappen i løbet af dagen i stedet for elevatoren.«

På den måde antyder resultaterne, at folk kan opnå et større resultat og være mere motiverede til at leve sundt, hvis de ikke presser sig selv for meget, når de for eksempel går i fitness.

60 minutters motion ekstremt belastende

Undersøgelsens resultat er ikke overraskende for Lars Bo Andersen, professor på Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet. Han forsker selv i folkesundhed og forebyggelse af folkesygdomme.

»Det er klart, at når man tager nogle mennesker, der er helt utrænede, og sætter dem til at motionere 60 minutter, så vil det være ekstremt belastende for dem og ikke ligefrem motivere dem til fysisk aktivitet senere på dagen,« siger Lars Bo Andersen og fortsætter:

Når folk motionerer i mindre grad, så har de mere overskud til at være aktive resten af dagen. Det skaber et større vægttab på sigt

Ph.d. Anne Sofie Gram, Københavns Universitet

»Man skal altid starte ud med mindre motion, for eksempel 30 minutter, og så først efter to til tre måneder skal man trappe op, så kroppen kan nå at følge med,« siger Lars Bo Andersen.

Undersøgelsens resultat understøtter, at man skal sørge for at starte stille ud, når man begynder at motionere, mener Lars Bo Andersen. Til gengæld kan man så med fordel sætte træningstiden op efter nogle måneder.

»En times træning vil altså give et større vægttab hos folk, hvis de først er trænet op til det,« mener Lars Bo Andersen.

Enormt forebyggelsespotentiale ift. folkesundheden

Undersøgelsen er ikke kun interessant i den enkeltes øjne, men også interessant i et bredere perspektiv, mener Anne Sofie Gram.

»Resultatet har et forebyggelsespotentiale i forhold til folkesundhed. Hvis man ønsker at motivere en befolkning til at blive sundere, så kan mindre tilsyneladende nogle gange resultere i mere,« siger Anne Sofie Gram.

Omkring 40 procent af den danske befolkning er moderat overvægtige, og der er risiko for, at moderat overvægtige på sigt får følgesygdomme.

»Mange moderat overvægtige udvikler sig desværre til at blive fede over årene, og det kan give en række følgesygdomme, som sukkersyge, hjerte-kar-sygdomme, forskellige kræftformer og øget risiko for depression,« slutter Anne Sofie Gram.

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.