Endelig: Hemmeligheden bag bumser afsløret
Nogle mennesker får bumser – andre gør ikke. Amerikanske forskere har nu fundet ud af hvorfor, og det kan føre til effektiv bumse-creme.

Bumser er en pine. Nu har forskere fundet ud af, hvorfor nogle mennesker få dem, og andre ikke gør. (Foto: Colourbox)

Nu kan voldsomme bumse-angreb snart være fortid. Amerikanske forskere har undersøgt de bakterier, der forårsager akne – og det har ført til en opsigtsvækkende opdagelse.

Det viser sig, at der findes flere forskellige slags akne-bakterier, og at nogle af dem faktisk forebygger uren hud. Det skriver LiveScience.com.

»En særlig form for acne-bakterier kan beskytte huden. På samme måde som de levende bakterier i yoghurt hjælper med at forsvare tarmen mod skadelige bakterier.«

»Vores næste skridt bliver at undersøge, om en creme med de gavnlige bakterier kan forhindre dårlige bakterier fra invaderende huden, så vi kan forebygge akne, før den starter,« siger forskningsleder Huiying Li fra David Geffen School of Medicine ved UCLA, USA, til LiveScience.

Læs også: Akne mildnes med grøntsager og godt humør

Frivillige gav bumse-snask til forskere

Huiying Li har netop fået publiceret resultatet i tidsskriftet Journal of Investigative Dermatology.

Forskerholdet brugte 100 frivillige teenagere i deres forskning.

• Den ene halvdel havde akne.

• Den anden havde en smuk hudglød.

De frivillige fik udleveret særlige strips, der kan rense huden på næsen for urenheder. De rensede deres næser og gav de snaskede strips til de interesserede forskere.

Bumser opstår dybt i huden

Videnskabsfolkene analyserede prøverne for variationer af bakterien Propionibacterium acnes, der forårsager uren hud. Bakterien lever dybt inde i vores hudporer og kan i nogle tilfælde irritere immunsystemet, så det skaber betændelsestilstande i huden – også kendt som bumser.

I prøver fandt laboranterne genomer fra 66 stammer af Propionibacterium acnes. Forskerne sammenholdt derefter forekomsten af de forskellige bakterie-stammer med, om de levede på forsøgspersoner med eller uden uren hud.

»To særlige stammer af Propionibacterium acnes forekom i én ud af fem frivillige med akne - men vi fandt dem sjældent hos mennesker med klar, glat hud,« siger Dr. Noah Craft, hudlæge og leder af Center for Immunotherapeutics Research ved LA BioMed, Harbor-UCLA Medical center, ifølge LiveScience.

Nyopdaget akne-stamme forebygger bumser

Den helt store overraskelse var dog en tredje stamme af akne-bakterien. Den fandtes almindeligvis hos frivillige med sund hud – men kun meget sjældent hos dem med bumser.

»Vi har en mistanke om, at denne stamme indeholder en naturlig forsvarsmekanisme, der gør det muligt for den at genkende angribere og ødelægge dem, inden de inficerer bakteriecellen,« siger Huiying Li.

Med andre ord: den særlige stamme af akne-bakterien ser ud til at forhindre, at du får bumser.

Håbet er, at opdagelsen i første omgang kan føre til en mere effektiv akne-creme.

Senere kan det ske, at den nye viden om forskellige bakteriestammer gør det muligt at skræddersy en effektiv akne-behandling til hvert enkelt menneske. Noget, som vi er meget langt fra i dag.