B12-vitamin-gennembrud kan hjælpe tusindvis af danskere
Danske forskere har fundet ud af, hvordan kroppen opsamler B12-vitamin. Den nye viden gavne folk med B12-mangel og kaste lys over receptorer i mange andre biologiske systemer.

Med det nye fund kan de mange mennesker, der lider af B12-mangel i fremtiden undgå at skulle have indsprøjtet vitaminet hver tredje måned. (Foto: Colourbox)

Mangel på B12‐vitamin kan hos mennesker medføre skader på centralnervesystemet samt alvorlig blodmangel, der i værste fald kan medføre døden, hvis mangelsygdommen ikke behandles.

Vitamin B12‐sygdommen er en af de hyppigste vitaminmangeltilstande - ikke på grund af manglende tilførsel i kosten, men fordi kroppen har problemer med at opsamle det.

I Danmark har mange tusinde B12‐mangel, og på verdensplan drejer det sig om millioner af mennesker. Eneste måde at behandle B12‐vitaminsygdommen på er at indsprøjte vitaminet hver tredje måned. Men den nye viden kan nu måske hjælpe til med at udvikle nye behandlingsformer.

Atomare detaljer giver afsløringer

Resultatet af forskningen ses i en molekylær struktur, som viser, hvordan det nødvendige B12‐vitamin, som hos mennesker kun tilføres i få milliontedele gram per dag i føden, optages.

Vitaminet bindes til et hjælpeprotein (kaldet »intrinsic factor«), og en såkaldt receptor - der findes på overfladen af tarmceller - genkender hjælpeproteinet, bundet med B12.

De nye forskningsresultater viser i atomare detaljer, hvorledes receptoren genkender det vitamin‐bindende protein.

»Gennembruddet kom pludseligt efter mange mislykkede forsøg, hvor håbet om, at det kunne lykkes, var ved at forsvinde. Derfor er det en meget stor tilfredstillelse, at vi nu rent faktisk kan se, hvordan vitaminmolekylet opfanges af kroppen,« siger professor Søren K Moestrup fra Institut for Medicinsk Biokemi, Aarhus Universitet.

Søren K. Moestrup har har stået i spidsen for projektet sammen med sin kollega lektor Gregers Rom Andersen.

Andre receptorer har samme opbygning

Figuren viser den molekylære struktur, som de århusianske forskerne har bestemt med en teknik kaldet røntgenkrystallografi. Atomernes indbyrdes placering forklarer, hvordan vitamin‐B12 genkendes i tarmen. Vitaminet (vist i rødt) indkapsles af hjælpeproteinet "intrinsic factor" (vist i blåt), som derved beskytter vitaminet mod nedbrydning i mavesækken og i tarmen. De to stoffer genkendes på overfladen af tarmcellerne af receptoren (vist i grønt), og vitaminet optages efterfølgende i kroppen. (Illustration: Aarhus Universitet)

De to forskningsledere er enige om, at den molekylære struktur - som blev endeligt løst af adjunkt Christian Brix Folsted Andersen - giver dem et væld af informationer.

Udover at kunne forklare og forudsige forskellige former for vitamin B12‐mangelsygdom, fortæller denne struktur også noget helt fundamentalt om, hvordan receptorer i mange andre biologiske systemer kan fungere.

En del andre receptorer, som optager næringsstoffer eller proteiner fra omgivelserne, har nemlig en opbygning, som ligner den, de århusianske forskere nu har bestemt for vitamin‐B12‐receptoren.

På grund af denne lighed kan resultaterne fra Århus bruges til at forudsige, hvorledes disse receptorer genkender deres »last«. Det åbner nye muligheder for at påvirke disse receptorer i f.eks. behandlingsøjemed.

Skabt på solidt grundlag

Aarhus Universitet og Århus Universitetshospital har igennem en lang årrække været førende inden for vitamin‐B12 forskning, og forskerne nævner, at dette fundament har været helt afgørende for det nye gennembrud.

Fundet bliver beskrevet i en artikel i det førende videnskabelige tidsskrift Nature.

Lavet i samarbejde med Det Naturvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet